Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021

Ο ΕΡΗΜΙΤΗΣ Π. ΙΩΣΗΦ ΒΓΑΖΕΙ ΤΗΝ ΣΗΜΑΙΑ ΚΑΙ ΧΑΙΡΕΤΑ ΦΡΕΓΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

 


Ο ερημίτης Ιωσήφ στην Βίγλα του Αγίου Όρους αποδίδει τιμές στο Πολεμικό Ναυτικό

Μπορεί οι ουράνιοι προστάτες της Πολεμικής Αεροπορίας να είναι οι Ταξιάρχες Μιχαήλ και Γαβριήλ, όμως υπάρχει κι ένας επίγειος σύγχρονος «προστάτης» των πιλότων μας που δεν είναι άλλος από έναν ταπεινό αγιορείτη μοναχό που με τη σημαία και τις ευχές του κρατά ψηλά το φρόνημα των σημερινών Ικάρων.

Η φωτογραφία του, καθώς και διάφορα video έχουν κάνει το γύρο του κόσμου. Είναι ο μοναχός που κάθε φορά που κάποιο αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας περνά πάνω από την Χερσόνησο του Άθωνα, «αναγκάζει» τους πιλότους να κάνουν χαμηλή διέλευση για να τον «χαιρετίσουν».

Και πώς να μην το κάνουν όταν ο μοναχός αυτός βγαίνει στην άκρη του βουνού και με μια τεράστια σημαία, πότε ελληνική και πότε βυζαντινή, τους χαιρετά και με το δικό του τρόπο τιμά την αποστολή τους.

Ποιος είναι όμως αυτό ο μοναχός και ποια η ιστορία του;

Χρόνια πριν, ο Ιωσήφ βρέθηκε στην Σκύρο για ένα τοπικό πανηγύρι. Εκεί επισκέφθηκε την αεροπορική βάση. Ένας από τους πιλότους των μαχητικών τον αναγνώρισε.

Ήταν ο καλόγερος στο μικρό κελί σε μια από τις κορυφές του Άθωνα πάνω από ένα «σημείο στροφής» όπως λέγεται στη γλώσσα της αεροπορίας.

Μετά την γνωριμία αυτή, ο ιπτάμενος κάθε φορά που περνούσε από το σημείο φρόντιζε να μειώνει το ύψος του χαιρετώντας με τον τρόπο του το μοναχό, κι εκείνος από την γη έκανε το ίδιο κουνώντας τα χέρια.

Μέχρι που μια μέρα ο μοναχός Ιωσήφ, πήρε μια τεράστια ελληνική σημαία. Ο χαιρετισμός πήρε άλλη χροιά. Ο μοναχός την κυμάτιζε όσο πιο περήφανα και πανηγυρικά μπορούσε και ο πιλότος, σαν να υποκλινόταν στην Γαλανόλευκη έκανε μια χαμηλή διέλευση δίπλα ανταποδίδοντας την τιμή.

Η ιστορία του καλόγερου με τη σημαία διαδόθηκε σχεδόν αστραπιαία μεταξύ των χειριστών της Πολεμικής Αεροπορίας και ο ένας μετά τον άλλο, κάθε φορά που η αποστολή τους ήταν στην περιοχή, περνούσε για να χαιρετήσει τον καλόγερο.

Οι πρώτες φωτογραφίες άρχισαν ήδη να κυκλοφορούν και μέσω του διαδικτύου αυτή η μοναδική σχέση του ταπεινού Αγιορείτη με τους πιλότους των μαχητικών έκανε τον γύρο του κόσμου.

Ο ερημίτης «γαντζωμένος» στην άκρη του γκρεμού να κουνά τη σημαία και οι πιλότοι να περνούν τόσο κοντά του που τα πρόσωπα τους να διακρίνονται.

Οι φωτογραφίες είναι εκπληκτικές, σπάνιες και αν μη τι άλλο σε ανατριχιάζουν. Είναι από αυτές τις εικόνες που σε κάνουν περήφανο, που ζηλεύεις γιατί δεν είσαι εκεί.

Κάποιες φορές το σκηνικό επαναλαμβάνεται και με σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ δεν είναι λίγοι οι προσκυνητές που όταν τυχαίνει να βρίσκονται σε τέτοιες στιγμές παίρνουν και αυτοί μια σημαία και συμμετέχουν.

Αυτός ο ερημίτης έχει μετατραπεί σε έναν «προστάτη» των αεροπόρων. Τους βλέπει όταν πηγαίνουν για τις αερομαχίες και τους περιμένει να γυρίσουν πάλι από το ίδιο σημείο.

Πολλοί πιλότοι δεν έχουν μείνει μόνο στον χαιρετισμό από αέρος. Τον έχουν αναζητήσει και τον έχουν επισκεφθεί στο κελί του που πλέον είναι γεμάτο ενθύμια. Μέχρι και στολή πιλότου του έχουν δώσει με το όνομα του γραμμένο πάνω της «Μοναχός Ιωσήφ» και δίπλα «Είσαι έτοιμος για το ταξίδι της ζωής».

Μοναχός Ιωσήφ ο Αγιορείτης | Η ιστορία του

Γεννήθηκε στην Κόρινθο πριν 55 χρόνια. Είναι γιός παπά. Τον βάφτισαν Χρήστο, αλλά αυτός προτίμησε να ακολουθήσει το Χριστό και το 1983 έγινε ο Μοναχός Ιωσήφ της Μονής Μεγίστης Λαύρας. Ήταν μόλις 25 ετών.

Στο κελί του Αγίου Μηνά στη Βίγλα βρέθηκε τυχαία, αν και οι μοναχοί δεν θεωρούν τίποτα τυχαίο.

Ο τότε Ηγούμενος της Λαύρας έψαχνε κάποιον νέο, δυνατό που «να πιάνουν τα χέρια του» για να πάει στο μικρό κελί στην άκρη του βουνού, να το συντηρήσει.

Ο τελευταίος ένοικος του είχε φύγει από τη ζωή και τα καντήλια του δεν άναβαν πια, σαν το τραγούδι που μαθαίναμε στο Κατηχητικό… «εις το βουνό ψηλά εκεί είναι εκκλησιά ερημική».

Σ αυτό το εκκλησάκι το ερημικό, που πρωτοχτίστηκε τον 19ο αιώνα, ο Ιωσήφ φρόντισε να ξανακουστεί η καμπάνα και τα καντήλια να μην ξανασβήσουν.

Λένε ότι το σημείο που βρίσκεται το μοναστηράκι, Κελλί κατά την αγιορείτικη ορολογία, βλέπει στο σημείο όπου ο Μαρδώνιος το 492π.Χ. έχασε το μισό του στόλο εκστρατεύοντας εναντίον των Ελλήνων.

Ο Ιωσήφ σαν γνήσιος Αγιορείτης, δεν συμπαθεί ιδιαίτερα την δημοσιότητα. Για να τον βρει κάποιος πρέπει να κάνει μεγάλο κόπο. Ότι έχει να πει το λέει στους προσκυνητές που τον επισκέπτονται.

Άλλωστε αν ήθελε «πολυκοσμία» δεν θα ζούσε σ’ ένα μικρό μοναστηράκι στην άκρη του «πουθενά».

Αν πάντως είστε τυχεροί μπορεί να τον συναντήσετε και εκτός Αγίου Όρους σε κάποια θρησκευτική πανήγυρη. Είναι από τους πιο γνωστούς ιεροψάλτες του Αγίου Όρους και συχνά επισκέπτεται Μητροπόλεις και Πατριαρχεία που τον προσκαλούν για να ψάλλει.


Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ: ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΜΑΖΙΚΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΓΙΑ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟ

 

Κέντρο Υγείας Καρυών Αγίου Όρους

Τουλάχιστον 170 τηλεφωνικά ραντεβού μοναχών για εμβολιασμό από κάθε γωνιά της χερσονήσου του Άθω έχουν κλειστεί από τις 16 Νοεμβρίου στο Κέντρο Υγείας του Αγίου Όρους στις Καρυές, οπότε και γίνεται επανεκκίνηση του εμβολιαστικού προγράμματος στο «Περιβόλι της Παναγιάς».

«Παρατηρείται μία τάση αύξησης στους εμβολιασμούς. Εκτός από αυτούς που έρχονται να κάνουν την τρίτη δόση, είναι πολλοί και αυτοί που θέλουν να κάνουν την πρώτη δόση. Η κατάσταση είναι αρκετά ελεγχόμενη» δήλωσε μιλώντας στο ethnos.gr ο Κωνσταντίνος Δοκουσλής διευθυντής του Κέντρου Υγείας Καρυών, στο Άγιον Όρος με αφορμή τους τελευταίους δύο θανάτους μοναχών και πρόσθεσε: «Το πιο ακραίο που έχω ακούσει όλο το προηγούμενο διάστημα από κάποιους μοναχούς είναι ότι δεν πιστεύουν ότι υπάρχει κορονοϊός. Αυτοί, όμως, είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Οι προσπάθειες πειθούς των μοναχών για να εμβολιαστούν θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα».

Στο 30% το ποσοστό εμβολιασμού των μοναχών μέχρι στιγμής

Μέχρι στιγμής το ποσοστό εμβολιασμού στον πληθυσμό των μοναχών αγγίζει το 30% σύμφωνα με το διευθυντή του Κέντρου Υγείας αλλά και πηγών από την πολιτική διοίκηση της Αθωνικής Πολιτείας καθώς οι εμβολιασμένοι δεν ξεπερνούν τους 400 με 500 από τους συνολικά 1700 που ζουν στο Όρος. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 50% αν προστεθεί και ο υπόλοιπος πληθυσμός, κυρίως εργαζόμενοι που κινούνται εντός του Αγίου Όρους και ακόμη περισσότερο (60%-70%) αν προστεθούν και οι ανεμβολίαστοι νοσήσαντες.

Πηγές κοντά στη πολιτική διοίκηση του Αγίου Όρους τόνιζαν σύμφωνα με το ethnos.gr ότι «όπως υπάρχει ανησυχία σε όλη τη χώρα, έτσι υπάρχει και εδώ. Δεν νομίζουμε ότι συμβαίνει κάτι παραπάνω. Το Άγιον Όρος είναι ένας περιορισμένος χώρος και οπωσδήποτε μεγαλοποιείται περαιτέρω κάθε γεγονός. Διακινούνται και εδώ θεωρίες και απόψεις που ακούμε σε όλο τον κόσμο».

Με ελαφρά συμπτωματολογία δύο παιδάκια στην Αθωνιάδα Σχολή

Συνολικά μέχρι και το βράδυ της Τρίτης 9 Νοεμβρίου υπήρχαν καταγεγραμμένα στο Κέντρο Υγείας 17 ενεργά κρούσματα, κανένα σε βαριά κατάσταση ενώ υπό παρακολούθηση είναι και δύο παιδάκια στην Αθωνιάδα Σχολή με ελαφρά συμπτωματολογία. Κανένα κρούσμα δεν έχουν οι Ιερές Μονές Ξηροποτάμου και Μεγίστης Λαύρας. Σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα όταν υπάρχουν κρούσματα σε μια Μονή και κρίνεται ότι αυτά δεν είναι αναγκαίο να μεταφερθούν σε νοσηλευτικές μονάδες εκτός Αγίου Όρους τότε οι Ιερές Μονές σταματούν να δέχονται επισκέπτες. Οι ασθενείς μπαίνουν σε καραντίνα, οι δε Μονές παύουν να δέχονται προσκυνητές για να μην υπάρξει διασπορά αλλά και να τηρηθούν τα μέτρα ασφάλειας. Επισκέπτες δεν δέχονται αυτή τη στιγμή οι Ιερές Μονές Παντοκράτορος, Ξενοφώντος και η σκήτη του Προφήτη Ηλία. Ειδικά, η σκήτη του Προφήτη Ηλία είναι θετική εδώ και πολλές μέρες. Από τα συνολικά 18 άτομα δεν θετικοποιήθηκαν μόνο τρία ενώ οι υπόλοιποι το ξεπέρασαν με ελαφρά συμπτωματολογία.

Αυστηρά μέτρα ασφαλείας

Η είσοδος στο Άγιον Όρος μετά το ξέσπασμα της πανδημίας είναι περιορισμένη. Μπαίνουν μόνο προσκυνητές οι οποίοι έχουν προσκληθεί και έχουν την άδεια της Μονής που θα τους δεχτεί, ενώ δεν μπορούν να μετακινηθούν από τη μια στην άλλη Μονή. Προ της παραλαβής του διαμονητήριου από την Ουρανούπολη οποιοσδήποτε προσκυνητής ή εργαζόμενος, υφίσταται τεστ, μια πρωτοβουλία που «τρέχει» το τελευταίο εξάμηνο με έξοδα του πολιτικού διοικητή του Αγίου Όρους Αθανάσιου Μαρτίνου. Αν είναι θετικός ο ενδιαφερόμενος δεν παίρνει διαμονητήριο και οι λιμενικές αρχές του απαγορεύουν την επιβίβαση στο καραβάκι.

Επίσκεψη Βαρθολομαίου στο Άγιον Όρος

Η πανδημία ατόνησε και τις επισκέψεις υψηλών προσκεκλημένων στο Άγιον Όρος καθώς η τελευταία καταγράφηκε προ εξαμήνου και ήταν από τα Βαλκάνια. Τέλος Νοεμβρίου αναμένεται η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου, καθώς αυτή έχει ανακοινωθεί ήδη στην Ιερά Κοινότητα. Πρόκειται για ένα προσκύνημα που κατά καιρούς κάνει ο Παναγιώτατος δεδομένου ότι είναι ο Επίσκοπος του Αγίου Όρους ενώ αυτή φορά γίνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 30 ετών της πατριαρχικής διακονίας του.


Ανεμβολίαστοι οι έξι στους δέκα μοναχούς στο Άγιον Όρος

 Βαριά πέφτει η σκιά της πανδημίας πάνω από την Αθωνική Πολιτεία, που βρέθηκε πρόσφατα στην πρώτη θέση πανελλαδικά των περιοχών με τα περισσότερα κρούσματα σε αναλογία πληθυσμού.

 


Χθες άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, άλλος ένας ανεμβολίαστος μοναχός, ο Παντελεήμων 59 ετών από τη μικρά Αγία Άννα του Αγίου Όρους .

«Κρούσματα υπάρχουν κι εύχομαι να μην υπάρξουν στο μέλλον σε μονές που οι πατέρες δεν έχουν εμβολιαστεί. Εκεί είναι το πρόβλημα», ανέφερε ο υποδιοικητής του Αγίου Όρους, Αρίστος Κασμίρογλου στο MEGA.

Πριν από περίπου μια εβδομάδα είχε φύγει από τη ζωή χτυπημένος από το φονικό ιό ο πατήρ Διονύσιος από τη σκήτη της Αγίας Άννας, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες είχε αναβάλει τον εμβολιασμό του. Άλλοι 3 μοναχοί επίσης ανεμβολίαστοι νοσηλεύονται διασωληνωμένοι σε κρίσιμη κατάσταση.

Συνολικά στις 20 μονές της χερσονήσου του Άθω δεν έχει εμβολιαστεί το 60% των μοναχών, δηλαδή οι 1.000 από τους 1.700 σε αντίθεση με το πολιτικό προσωπικό, όπου το ποσοστό των εμβολιασμένων είναι στο 70%.

Οι επισκέπτες εισέρχονται στο Άγιο Όρος είτε είναι εμβολιασμένοι είτε όχι, μόνο μετά από αρνητικά ραπιντ τεστ, τα οποία γίνονται στις εισόδους της μοναστικής πολιτείας, ενώ έχει περιοριστεί σημαντικά και ο επιτρεπόμενος αριθμός φιλοξενούμενων στις μονές.

Στην πλειοψηφία τους πάντως οι επισκέπτες κυρίως από χώρες των Βαλκανίων με υψηλό ιικό φορτίο, δεν διαθέτουν πιστοποιητικά εμβολιασμού.

«Προ της χορήγησης διαμονητηρίου, υφίσταται εξέταση. Μήπως δεν πιάνει κάποια κρούσματα γιατί θέλει 2-3 μέρες να εκκολαφτεί; Ναι, είναι μια περίπτωση την οποία δεν μπορούμε να την προλάβουμε», τόνισε ο υποδιοικητής του Αγίου Όρους μιλώντας στο MEGA.

Η άρνηση μοναχών να εμβολιαστούν προκαλεί την έντονη αντίδραση ακόμη και ηγούμενων που βλέπουν με τρόμο τη μεγάλη διασπορά στην αθωνική πολιτεία.

«Αυτοί που δεν εμβολιάζονται χρήζουν ψυχιάτρου! Θέλει ο Θεός να μας θανατώσει; Γιατί να μη πούμε ότι ο Θεός έδωσε το εμβόλιο επειδή δεν θέλει να ταλαιπωρούνται τα παιδιά Του;», σημείωσε ηγούμενος μονής Αγίου Όρους.

«Στις μονάδες εντατικής, το 85% είναι ανεμβολίαστοι, δεν χρειάζεται να συζητάμε περαιτέρω», υπογράμμισε ο διευθυντής κέντρου υγείας Αγίου Όρους Κωνσταντίνος Δοκούσλης.

Στο κέντρο υγείας στις Καρυές του Αγίου όρους οργανώνεται τις επόμενες μέρες η τρίτη δόση του εμβολίου, ενώ έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον τώρα από αρκετούς μονάχους για την πρώτη δόση.

ΠΗΓΗ: ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2021

ΜΕΓΑΛΗ "ΠΛΗΓΗ" ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΟΙ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟΙ ΜΕ ΠΛΑΣΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ


 Παλεύουν με τη ζωή τους και άλλοι τρεις μοναχοί, οι οποίοι νόσησαν με κορωνοϊό και είναι ανεμβολίαστοι.

Πώς ξέφυγε ο κορωνοϊός και πάλι στο Άγιον Όρος;

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις και πληροφορίες, οι αρχές κάνουν λόγο για πολλούς προσκυνητές από τα Βαλκάνια, κυρίως από τη Ρουμανία, οι οποίοι μπαίνουν με πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού στο Άγιον Όρος και έτσι εξαπλώθηκε και πάλι ο κορωνοϊός, ο οποίος έχει κάνει νέο χτύπημα, με δύο μοναχούς νεκρούς και τρεις διασωληνωμένους.

Ηγούμενος Μονής Εσφιγμένου για την κατάσταση στο Άγιο Όρος: Γύρω μας μυρίζει θάνατος και εκείνοι δεν το μυρίζουν


 Συγκλονιστικές είναι οι δηλώσεις του Ηγουμένου της Μονής Εσφιγμένου, Αρχιμανδρίτη Βαρθολομαίου, για την κατάσταση που επικρατεί στο Άγιο Όρος αναφορικά με τον κορονοϊό.

Όπως τόνισε ο Γέροντας μιλώντας στο MEGA TV, «η κατάσταση στο Άγιον Όρος δεν είναι πολύ ευχάριστη, υπάρχουν πάρα πολλά κρούσματα». 

«Οι θάνατοι έχουν ανέβει στους εννέα και οι πληροφορίες λένε ότι θα ανέβει παραπάνω ο αριθμός, εκτός αν γίνει κάποιο θαύμα και γλυτώσουν οι άνθρωποι», συμπλήρωσε ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, “αυτό συμβαίνει διότι υπάρχουν φωνές μέσα στο Άγιο Όρος που παρασύρουν κόσμο, εντός και εκτός Αγίου Όρους. Είναι μεμονωμένες, και προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το όνομα του Αγίου Όρους και να πουν ότι το Άγιο Όρος μιλά, και δεν πιστεύει στον κορονοϊό, ότι όλα αυτά είναι ψέμματα, μυθεύματα.”

Για τον εμβολιασμό και την Εκκλησία ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου σημείωσε ότι «δεν μπορεί όταν κάποιοι έχουν έναν τρόπο έκφρασης να αμαυρώνεται ο αγώνας των υπολοίπων. Υπάρχουν άνθρωποι που προσπαθούν να πείσουν τους συνανθρώπους να σκεφτούν λογικά, είναι απλή λογική.

Αλλά επικρατεί ένας φανατισμός σε κάποιους ανθρώπους που εκεί δείχνει ότι δεν είναι μόνο ιατρικό, αλλά έχει γίνει πνευματικό το ζήτημα, διότι πάσχουν αυτοί οι άνθρωποι, δεν κινούνται με το χριστιανικό πνεύμα.

Αυτός ο φανατισμός, αυτή η οργή, αυτός ο θυμός, αυτές οι κατάρες δηλώνουν φανατισμό, ένα πνεύμα τελείως αντίθετο από τον Χριστιανισμό. Γύρω μας μυρίζει θάνατος κι εκείνοι δεν το μυρίζουν, δεν θέλουν να το μυρίσουν, και λόγω του ράσου που φορούν, παρασέρνουν κόσμο».


ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ: ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο Π. ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ

 

Αναλυτικά η λιτή ανακοίνωση.

ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ: Την εις Κύριον Εκδημία του π. Παντελεήμονα ανακοίνωσε πριν από λίγο μέσα από την επίσημη σελίδα στο Facebook η Ιερά Καλύβη Κοιμήσεως Θεοτόκου (μικρά Αγία Άννα)

Αναλυτικά η λιτή ανακοίνωση:

“Αγαπητοί μας αδελφοί χαίρετε!

Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για τις προσευχές όλων και να σας ενημερώσουμε ότι, ο Πανάγαθος Θεός σήμερα Κυριακή 07/11/2021 (Ν.Η.) στις 09:30 π.μ. τον πήρε κοντά του σε ηλικία 59 ετών.

Ας ευχόμαστε λοιπόν όλοι, υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του δούλου του Θεού Παντελεήμονος Μοναχού.

Καλόν παράδεισο πολυαγαπημένε μας αδελφέ!!!”


Μοναχός του Αγίου Όρους ήθελε να εμβολιαστεί, αλλά δεν τον άφηναν - Πέθανε από κορωνοϊό

 


Συνολικά 9 μοναχοί του Αγίου Όρους έχουν φύγει από τη ζωή χτυπημένοι από κορωνοϊό, ενώ τρεις ακόμη παλεύουν για τη ζωή τους διασωληνωμένοι.

Ο π. Παντελεήμων, μοναχός από την Ιερά Καλύβη Κοιμήσεως Θεοτόκου (μικρά Αγία Άννα), που είχε διασωληνωθεί λόγω κορωνοϊού, κατέληξε σε ηλικία 59 ετών.

Πριν από μερικές ημέρες έφυγε από τη ζωή και ο πατήρ Διονύσιος από τη Σκήτη της Αγίας Άννας, ο οποίος, μάλιστα, ήταν το πρώτο θύμα του τέταρτου κύματος στο Άγιο Όρος και το 8ο συνολικά από την αρχή της πανδημίας.

Μάλιστα, σύμφωνα με το Mega, ο πατήρ Διονύσιος ήθελε να εμβολιαστεί αλλά δεν τον άφηνε ο γέροντάς του, την ώρα που η διασπορά στο Άγιον Όρος γίνεται όλο και μεγαλύτερη.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις και πληροφορίες, οι αρχές κάνουν λόγο για πολλούς προσκυνητές από τα Βαλκάνια οι οποίοι μπαίνουν με πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού στο Άγιον Όρος.


Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021

Εκκλησία: Η εγκύκλιος που λύνει το γόρδιο δεσμό- Μόνο με τεστ στους ναούς ανεμβολίαστοι πιστοί και ιερείς

 Η Εκκλησία παίρνει πάνω της το θέμα των ελέγχων όσων πιστών είναι ανεμβολίαστοι. Μετά από συνεννόηση που είχαν Μητσοτάκης – Ιερώνυμος αποφασίστηκε να εκδοθεί εγκύκλιος με την οποία θα καλούνται οι ιερείς και οι πιστοί που είναι ανεμβολίαστοι να υποβάλλονται σε τεστ πριν επισκεφθούν κάποιον ιερό ναό.



Στην εγκύκλιο που εξέδωσε, η Ιερά Σύνοδος καλεί όλους τους πιστούς και τον κλήρο «να τηρεί επακριβώς άπαντα τα μέτρα προστασίας», στέλνοντας μήνυμα σε όσους πιστούς δεν έχουν εμβολιαστεί ακόμα να προσέρχονται στους ιερούς ναούς αφότου έχουν υποβληθεί σε διαγνωστικό τεστ (rapid ή pcr).

Προτρέπει παράλληλα εκ νέου τους πολίτες να εμβολιαστούν. Τονίζει επίσης την υποχρέωση των ιερέων, ψαλτών, νεωκόρων κλπ να υποβάλλονται σε δύο τεστ την εβδομάδα (rapid ή pcr). Ο έλεγχος των τεστ θα γίνεται από τα Εκκλησιαστικά Συμβούλια.

Η εγκύκλιος εκδόθηκε ύστερα από επικοινωνία του Γραφείου του Πρωθυπουργού με την Ιεραρχία της Εκκλησίας, ύστερα και από αυτά που είπε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξή του στο MEGA.

Η Ιεραρχία της Εκκλησίας ανταποκρίθηκε αμέσως κι έστειλε τη σχετική εγκύκλιο για τη διενέργεια τεστ.

Να σημειωθεί ότι σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν ισχύουν μέτρα απαγόρευσης εισόδου σε χώρους λατρείας λόγω υγειονομικών περιοριστικών μέτρων.



Ο ΜΟΝΑΧΟΣ…Ο ΑΛΚΟΟΛΙΚΟΣ

Κάποτε στο Άγιον Όρος ήταν ένας μοναχός που διέμενε στις Καρυές.

Έπινε καθημερινά και μεθούσε και γινόταν αιτία να σκανδαλίζονται οι προσκυνητές.

Κάποια στιγμή πέθανε και ανακουφισμένοι κάποιοι πιστοί πήγαν στον γέροντα Παΐσιο να του πουν με ιδιαίτερη χαρά ότι επιτέλους λύθηκε αυτό το τεράστιο πρόβλημα.

Ο π. Παΐσιος τους απάντησε ότι γνώριζε για το θάνατο του μοναχού,

αφού είδε ολόκληρο τάγμα αγγέλων που ήρθαν να παραλάβουν την ψυχή του.

Οι προσκυνητές απόρησαν και διαμαρτυρήθηκαν και κάποιοι προσπαθούσαν να εξηγήσουν στον γέροντα Παΐσιο για ποιον ακριβώς μιλούσαν, νομίζοντας ότι δεν κατάλαβε ο γέροντας.

Ο γέροντας Παΐσιος τους διηγήθηκε:

“Ο συγκεκριμένος μοναχός γεννήθηκε στη Μ. Ασία, λίγο πριν την καταστροφή όταν οι Τούρκοι μάζευαν όλα τα αγόρια.

Για να μην το πάρουν από τους γονείς του, αυτοί το έπαιρναν μαζί τους στο θερισμό και για να μην κλαίει, του έβαζαν λίγο ρακί στο γάλα για να κοιμάται.

Ως εκ τούτου μεγαλώνοντας έγινε αλκοολικός. Κάποια στιγμή και μετά από αποτρεπτικές απαντήσεις από διάφορους γιατρούς να μην κάνει οικογένεια, ανέβηκε στο Όρος και έγινε μοναχός.

Εκεί βρήκε γέροντα και του είπε ότι είναι αλκοολικός. Του είπε ο γέροντας να κάνει μετάνοιες και προσευχές κάθε βράδυ και να παρακαλεί την Παναγία να τον βοηθήσει να μειώσει κατά 1, τα ποτήρια που έπινε.

Μετά ένα χρόνο κατάφερε με αγώνα και μετάνοια να κάνει τα 20 ποτήρια που έπινε, 19 ποτήρια.

Ο αγώνας συνέχισε με την πάροδο των χρόνων και έφτασε τα 2-3 ποτήρια, με τα οποία όμως πάλι μεθούσε.”

Ο κόσμος έβλεπε χρόνια ένα αλκοολικό μοναχό που σκανδάλιζε τους προσκυνητές, ο Θεός έβλεπε ένα αγωνιστή μαχητή που με μεγάλο αγώνα αγωνίστηκε να μειώσει το πάθος του.

Χωρίς να ξέρουμε γιατί ο κάθε ένας προσπαθεί να κάνει αυτό που θέλει να κάνει, με ποιο δικαίωμα να κρίνουμε την προσπάθεια του.


Τέταρτο κύμα πανδημίας και στο ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ, όγδοη απώλεια μοναχού

 

Έπειτα από εξάμηνη Covid-free περίοδο, ο ιός επανεμφανίστηκε σε μονές, κελιά και σκήτες. Κατέληξε μοναχός στο ΑΧΕΠΑ, με βαριά πνευμονία άλλοι δύο. Τι δηλώνει ο πολιτικός διοικητής Α. Μαρτίνος.

του ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη Βασίλη Ιγνατιάδη

Ο πατήρ Διονύσιος από τη Σκήτη της Αγίας Άννας έγινε το πρώτο θύμα του τέταρτου κύματος του κορωνοϊού στο Άγιον Όρος και το 8ο καταγεγραμμένο από την έναρξη της πανδημίας. Ο μοναχός έφυγε από τη ζωή την περασμένη Κυριακή στη ΜΕΘ COVID του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ της Θεσσαλονίκης μετά από πολυήμερη μάχη.

Έπειτα από μια μακρά περίοδο χωρίς κανένα κρούσμα κορωνοϊού, ο SARS-CoV-2 επανήλθε στην Αθωνική Πολιτεία, με εμφάνιση σποραδικών κρουσμάτων σε Μονές, Κελιά και Σκήτες. Μόνο την τελευταία εβδομάδα έχουν καταγραφεί στις ημερήσιες εκθέσεις του ΕΟΔΥ 17 νέες μολύνσεις κορωνοϊού. Το περασμένο Σάββατο, 30 Οκτωβρίου, το Άγιον Όρος φιγουράριζε στην πρώτη θέση πανελλαδικά των περιοχών με τα περισσότερα κρούσματα σε αναλογία πληθυσμού, με 8 κρούσματα, που αντιστοιχούσαν σε 441,74 ανά 100.000 κατοίκους.

Δύο μοναχοί από κελιά της Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας νοσηλεύονται με βαριά πνευμονία στο νοσοκομείο Πολυγύρου και τους παρέχεται οξυγόνο, ενώ αναζητούν μάταια κρεβάτια σε ΜΕΘ. Άλλοι μοναχοί πήραν εξιτήριο από κλινικές COVID νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης, ένας έχει μεταφερθεί στο Κέντρο Αποκατάστασης «Αρωγή», ενώ κάποιοι σε καλύτερη κατάσταση βρίσκονται σε κονάκια των Μονών στη Θεσσαλονίκη.

Όπως λέει στο iatronet ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους, Αθανάσιος Μαρτίνος, τα ενεργά κρούσματα σήμερα είναι περισσότερα από 30. «Ενώ ήμασταν Covid-Free για μια περίοδο 6 μηνών, από τον Απρίλιο ως τον Σεπτέμβριο, ο ιός μας επισκέφθηκε ξανά», σημειώνει και προσθέτει: «Εμείς κάνουμε όπως πάντα τον προληπτικό έλεγχο με rapid test στις πύλες εισόδου, Ουρανούπολη, Ιερισσό και Τρυπητή, και όσους βρίσκουμε θετικούς δεν τους επιτρέπουμε την είσοδο. Αλλά κάποιους δεν τους πιάνει το rapid test, χρειάζονται 2-3 μέρες μέχρι να εκκολαφθεί ο ιός και έτσι κάποια κρούσματα ξεφεύγουν».

Σύμφωνα με πληροφορίες από το εσωτερικό του Αγίου Όρους, δεν υπάρχει κάποια μεγάλη συρροή, έπειτα από αυτή που εμφανίστηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου στην παλιά αδελφότητα της Μονής Εσφιγμένου. Σήμερα τα κρούσματα είναι διάσπαρτα, κυρίως σε Σκήτες. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως υπάρχει αρκετά μεγάλος αριθμός Ρουμάνων προσκυνητών, που επισκέπτονται το Άγιον Όρος από τη χώρα τους, που είναι αυτή την εποχή ιδιαίτερα επιβαρημένη επιδημιολογικά. Από τους ελέγχους στις εισόδους έχουν βρεθεί αρκετοί θετικοί και τους έχει απαγορευτεί η πρόσβαση.

Το Άγιον Όρος άνοιξε και πάλι για τους προσκυνητές την 1η Ιουνίου, με αυστηρούς όρους και περιορισμένο αριθμό επισκεπτών.

«Όπου υπάρχουν κρούσματα, από 1 ως και 4, τα μοναστήρια δεν δέχονται επισκέπτες. Έχουν κλείσει τις πόρτες τους και έχουν βάλει σε χώρους καραντίνας τους μοναχούς που είτε είναι ασυμπτωματικοί είτε έχουν ελαφρά συμπτώματα», αναφέρει ο κ. Μαρτίνος και προσθέτει πως μεταξύ των θετικών κρουσμάτων που έχουν εντοπιστεί το τελευταίο διάστημα ήταν και ενός μοναχού πλήρως εμβολιασμένου. «Πέρασε την περίοδο της καραντίνας μέχρι να αρνητικοποιηθεί, χωρίς να έχει το παραμικρό σύμπτωμα».

«Κόλλησε» στο 25% ο εμβολιασμός, ένας στους δύο έχει νοσήσει

Ο πολιτικός διοικητής εκτιμά πως η ανοσία μεταξύ των εγκαταβιούντων στο Άγιον Όρος, είτε από εμβολιασμό είτε από νόσηση, κυμαίνεται σήμερα στο 70%.

«Ένας τους τέσσερις έχει εμβολιαστεί – περίπου 420 μοναχοί-, το 50% έχει νοσήσει και το υπόλοιπο 25% με 30% βγάζει μεμονωμένα κρούσματα στα Κελιά. Σε αυτά υπάρχουν περίπου 500 μοναχοί, ο έλεγχος είναι λιγότερος, καθώς δεν υπάρχει ηγούμενος και κυρίως αργούν να ζητήσουν βοήθεια», αναφέρει.

Το τελευταίο διάστημα έχει ατονήσει ως και εκμηδενιστεί το ενδιαφέρον μοναχών για εμβολιασμό.

ΑΠΟ ΤΟ EURO2DAY


Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021

Σαν χθές 2 Νοεμβρίου ! Η Απελευθέρωση του Αγίου Όρους το 1912

 


Στις 2 Νοεμβρίου 1912, ελάχιστες ημέρες μετά την Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, ο Ελληνικός στόλος, με επικεφαλής το θρυλικό θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ, κατευθύνεται προς το Άγιον Όρος. Η παρουσία του αντιμετωπίζεται με χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες καμπάνων ενώ ο στόλος ανταποδίδει με 21 χαιρετιστήριες βολές.

Το Αντιτορπιλικό «Θύελλα» αγκυροβολεί στην Δάφνη, αποβιβάζει άγημα από 40 άνδρες και ο εκπρόσωπος του Σουλτάνου, που έδρευε στον Πύργο του Πρωτάτου παραδίνει το Άγιον Όρος στο Ελληνικό Βασίλειο. Το «Γ. Αβέρωφ» με τα ανιχνευτικά «Ιέραξ» και «Πάνθηρ» κατευθύνονται στον όρμο του Πρόβλακα, κοντα στα Νέα Ρόδα, όπου αποβιβάζουν 200 άνδρες, οι οποίοι καταλαμβάνουν την διώρυγα του Ξέρξη. Όλα αυτά μαρτυρούν ένα κλίμα αισιοδοξίας και συγκινητικών στιγμών, καθώς μετά από 488 χρόνια σκλαβιάς το Άγιον Όρος απελευθερώνεται.

 

Στις 4 Νοεμβρίου 1912 η Ιερά Κοινότητα αποστέλλει ευχαριστήριο τηλεγράφημα για την απελευθέρωση του Αγίου Όρους στον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος και απάντησε ως εξής:

«Ὁ Πρόεδρος τοῦ Ὑπουργικοῦ Συμβουλίου

Ἐν Ἀθήναις τῇ 25ῃ Νοεμβρίου 1912

Πανοσιολογιώτατοι,

Μετά βαθυτάτης συγκινήσεως, ἀποδεχόμενος τόν φιλόστοργον ὑμῶν ἀσπασμόν, εὐχαριστῶ ἀπό μέσης καρδίας ἐπί ταῖς τιμητικαῖς ἐκφράσεσι, δι’ ὧν μέ περιβάλλουσι αἱ ὑμέτεραι Ἁγιότητες.

Ἀντισυγχαίρων δέ ἐπί ταῖς νίκαις, αἵτινες θείᾳ συνάρσει στέψασαι τά ἑλληνικά ὅπλα, ἀπελύτρωσαν καί τούς τῆς Ἀθωνιάδος τόπους, ἐπικαλοῦμαι τάς πρός τόν Ὕψιστον ὑμετέρας δεήσεις ὑπέρ τῆς κατά τούς κοινούς πόθους περατώσεως τοῦ Ἱεροῦ ἀγῶνος.

Ἐλευθέριος Κ. Βενιζέλος»

Τα γεγονότα που ακολούθησαν με το Βουλγαρικό απόσπασμα να εγκαθίσταται στη Μονή Ζωγράφου προκάλεσαν ένοπλες αντιδράσεις. Ομάδα κελιωτών και λαϊκών με επί κεφαλής τον αστυνόμο, πολιόρκησε την οχυρωμένη μονή Ζωγράφου και έριξε μερικές εκφοβιστικές βολές. Η στενή πολιορκία και η πάροδος του χρόνου ανάγκασαν το βουλγαρικό τμήμα να παραδοθεί στις 21 Ιουνίου και να μεταφερθεί αιχμάλωτο στον Πειραιά.



Τα γεγονότα έχουν ιδιαίτερη ιστορική, εθνική, πολιτιστική και διορθόδοξη σημασία. Με αφορμή και την εκατονταετηρίδα για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης η Αγιορειτική Εστία σχεδιάζει σειρά εκδηλώσεων που περιλαμβάνουν συνέδριο, ερευνητικό έργο, εκδόσεις, εκθέσεις. Θα γίνουν κυρίως στη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε πόλεις του εξωτερικού και είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον επιστημόνων και όχι μόνο. Θα είμαστε εκεί λοιπόν, για να μάθουμε περισσότερα για τα γεγονότα την ιστορία και παράδοση του Αγίου Όρους κατά τα χρόνια της απελευθέρωσης του.


Από το Άγιον Όρος στη Νέα Υόρκη: Ο ιερομόναχος π.Λουκάς ο Ξενοφωντινός που αγιογράφησε το ναό του Αγίου Νικολάου

 


«Έχω πάει 2 φορές στη Νέα Υόρκη, για να μετρήσουμε το χώρο, να συνεννοηθούμε τι θέματα θα μπουν, πώς θα μπουν, με τι χρώματα θα δουλέψουμε, ποια θα είναι η ατμόσφαιρα του ναού αυτού», είπε – Λίγες ώρες έμειναν μέχρι τα θυρανοίξια.

Χρειάστηκε να περάσουν 20 χρόνια από την τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους για να ξανασταθεί όρθιος ο μοναδικός θρησκευτικός χώρος που καταστράφηκε μαζί με το Παγκόσμιο Κέντρο εμπορίου. 

Ο Ναός του Αγίου Νικολάου στο Ground Zero, ωστόσο, τα θυρανοίξια του οποίου θα γίνουν με την αρμόζουσα λαμπρότητα την Τρίτη από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, είναι κάτι πολύ περισσότερο από έναν ελληνορθόδοξο ναό στην καρδιά της Νέας Υόρκης ή μια εκκλησία που ξαναχτίζεται στην ανάμνηση εκείνης που καταστράφηκε στην επίθεση που άλλαξε τον κόσμο στις 11 Σεπτεμβρίου του 2001.

Ο πατήρ Λουκάς αγιογράφος στη μονή Ξενοφώντος στο Άγιον Όρος ο οποίος αγιογράφησε τον ναό του Αγίου Νικολάου, μίλησε στο MEGA είπε πως εσωτερικά ακόμη δεν έχει γίνει κάτι μιας και εξωτερικά είναι έτοιμος ο ναός.

«Γίνονται σε μουσαμάδες οι αγιογραφίες. Πρέπει εμείς να τα έχουμε έτοιμα και να πάμε να τα τοποθετήσουμε. Πιστεύω ότι θα πάμε γύρω στα μέσα του 2022 στον Άγιο Νικόλαο. Μετά την επίσκεψη του πατριάρχη θα αρχίσουν να δουλεύουν και εσωτερικά», είπε ο πατέρας Λουκάς.

Στην αγιογραφία που έχει φτιάξε ο πατέρας Λουκάς, ο πατριάρχης παραδίδει το νέο ναό, στα χέρια του Αγίου Νικολάου. «Είναι μια συμβολική παράσταση. Μου πήρε περίπου ένα μήνα να το φτιάξω. Η τοιχογραφία επιδέχεται μια πιο σύντομη επεξεργασία των χρωμάτων. Έχω πάει 2 φορές στη Νέα Υόρκη, για να μετρήσουμε το χώρο, να συνεννοηθούμε τι θέματα θα μπουν, πώς θα μπουν, με τι χρώματα θα δουλέψουμε, ποια θα είναι η ατμόσφαιρα του ναού αυτού», είπε.

Ο ναός έρχεται να αποτελέσει ταυτόχρονα μνημείο ανεξιθρησκίας και σύμβολο κόντρα στη μισαλλοδοξία, διαθέτοντας ειδικό κέντρο όπου οι πιστοί άλλων θρησκειών και δογμάτων θα μπορούν να προσεύχονται και να τιμούν τη μνήμη των ανθρώπων που χάθηκαν στην επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου. Η ανακατασκευή του ναού, όμως, αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολη και περίπλοκη υπόθεση, αφού χρειάστηηκε η παρέμβαση του πρώην κυβερνήτη της Νέας Υόρκης Αντριου Κουόμο για να εξασφαλιστεί τελικά ο χώρος από τη λιμενική αρχή.

Ο αρχικός ναός βρισκόταν στη Cedar Street 155, που πλέον είναι τμήμα ενός νέου πάρκου. Ο νέος ναός βρίσκεται σε λόφο, στην οδό Liberty με θέα προς το μνημείο των θυμάτων των τρομοκρατικών επιθέσεων και είναι τριπλάσιος σε σχέση με τον παλιό Αγιο Νικόλαο. Η πορεία της ανοικοδόμησης, ωστόσο, σημαδεύτηκε από καταγγελίες για διασπάθιση των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν για τον σκοπό αυτό. Ο αρχικός προϋπολογισμός των 20 εκατ. δολαρίων είχε φτάσει τα 40 στη θεμελίωση του ναού, το 2014, ενώ το 2017 οπότε οι εργασίες διακόπηκαν λόγω έλλειψης κεφαλαίων το κόστος είχε ξεπεράσει τα 75 εκατ. δολάρια. Πλέον, τα χρήματα που έχουν συγκεντρωθεί για τον ναό φτάνουν τα 95 εκατ. δολάρια.

Η εκκλησία θα είναι έτοιμη να λειτουργεί κανονικά από τη Μεγάλη Εβδομάδα του επόμενου χρόνου, ενώ τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν την 4η Ιουλίου του 2022, για να συμπέσουν με την 100ή επέτειο από την ίδρυση της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Αμερικής. Μάλιστα, όπως έχει γίνει γνωστό, στα εγκαίνια του «Παρθενώνα των ΗΠΑ» θα παραστεί η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.


Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2021

ΣΑΡΑΝΤΑΛΕΙΤΟΥΡΓΟ-ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΝΤΑΣ ΨΥΧΕΣ ΣΕ ΕΝΑ ΤΑΠΕΙΝΟ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΚΕΛΑΚΙ

 Πριν από πολλά χρόνια, βρέθηκα στο Άγιον Όρος παρακολουθώντας μια αξέχαστη Θεία Λειτουργία σε ένα ταπεινό κελλάκι με λειτουργό, ευλαβή Ιερομόναχο, αγιασμένη ψυχή που πλέον αυλίζεται εις τόπους, ένθα των δικαίων τα πνεύματα αναπαύονται.

Νέος παπάς ο γράφων, άγευστος ακόμα της μεταμορφωτικής εμπειρίας του παλιού και σεβασμίου λειτουργού, που κρυμμένος σχεδόν μέσα στο μισοσκόταδο, στέκονταν ευθυτενής παρά το βάρος του χρόνου που αγόγγυστα στους ώμους του κουβαλούσε και τον έβλεπα να μνημονεύει ψυχές… με ένα χαμόγελο να διαγράφεται στα χείλη του που έτρεμαν προφέροντας σχεδόν μυστικά τα ονόματα των ανθρώπων…

Το μοναδικό κερί που είχε κοντά του, του προσέφερε μια οριακή ματιά σε αυτό που μπορούσε ο καθένας μας να δει όσο το φως του κεριού που τρεμόπαιζε, πολεμούσε να αποδιώξει το μεταμεσονύκτιο σκοτάδι.

Εκείνος, κυπαρίσσι που ο αγέρας της ζωής δεν κατάφερε να ρίξει στην γη, έστεκε κοιτώντας το δισκάριο και μνημόνευε για ώρες, διακόπτοντας μόνο όπου η ακολουθία επέβαλλε την διακοπή για τις εκφωνήσεις.

Τον κοίταζα με προσοχή, να διαβάζει ατέλειωτα ονόματα και κάπου, κάπου έβλεπα δάκρυα να κυλούν από τα μάτια του. Πλησίασα αθόρυβα κοντά του, από την μια να καταστώ κοινωνός αυτής της δωρεάς του Θεού, μνημονεύοντας ονόματα δικά μου και από την άλλη να παρακολουθήσω αυτό που εκείνος, την στιγμή αυτή ζούσε. Με κοίταξε σε κάποια στιγμή και μου είπε:

-Παπά-Θωμά, καλύτερα να θυμάσαι πιο πολύ τους κεκοιμημένους παρά τους ζωντανούς…

Δεν πολυκατάλαβα το νόημα του λόγου του, συνέχισα να μνημονεύω, χωρίς να μπορώ να αντιληφθώ τι ζούσε εκείνος! Σε κάποια στιγμή, η μνημόνευση ολοκληρώθηκε, έτσι νόμιζα τουλάχιστον. Πήγα, δειλά-δειλά κοντά του, με την αναζήτηση του αρχαρίου που αποζητά να μάθει και τον ρώτησα:

-Γιατί γέροντα περισσότερο τους κεκοιμημένους;

Την ώρα εκείνη δεν μου απάντησε. Και αυτό, ήταν μια επιβεβαίωση της δικής μου απειρίας, να τον ρωτήσω, πράγματα που βλέποντας τα, δεν μπορείς να τα καταλάβεις. Ωστόσο, τελειώνοντας η Θεία Λειτουργία, ο σεβάσμιος Γέροντας, με πλησίασε και μου είπε:

«Όταν πρωτόρθα, στ’ Αγιονόρος , πριν από πολλά χρόνια, μικρότερος από σένα στην ηλικία, είχα την ευλογία να έρθω κοντά στον μακαριστό Πνευματικό Παπά-Τύχωνα. Έτυχε, κάποια στιγμή, ένας από τους πατέρες ενός διπλανού κελλίου να κοιμηθεί αιφνιδίως. Ο παπά-Τύχωνας, θέλησε να τον σαρανταλειτουργήσει. Κάθε μέρα, τελούσε την Θεία Λειτουργία μνημονεύοντας ονόματα, χιλιάδες ονόματα, ιδιαίτερα όσων δεν είχαν πλέον κανέναν να τους θυμάται, αλλά πρώτα του αδελφού που πέρασε την πύλη του Ουρανού.

Τελειώνοντας το σαρανταλείτουργο, στην τελευταία λειτουργία, το είδα αυτό που σου λέω, λίγο πριν βάλει το «δι’ ευχών» στάθηκε κοιτώντας την προσκομιδή.

Η περιέργεια με οδήγησε να κοιτάξω και γω με τρόπο, να δω τι κοιτούσε. Και είδα ξεκάθαρα τον κοιμηθέντα να στέκει γονατιστός μπροστά στον Παπά-Τύχωνα, να βάζει μετάνοια, σαν να του λέει ευχαριστώ και ξάφνου να χάνεται από μπροστά του…

Το είδα παιδί μου, και αυτό δεν έφυγε ποτέ από την μνήμη μου. Κάθε φορά που στέκω μπρος στην προσκομιδή, θυμάμαι τον Γέροντα και την ψυχή που ήρθε να τον ευχαριστήσει…»

Πέρασαν χρόνια από τότε. Και στην σειρά των παλαιών που ολοκλήρωσαν την αποστολή τους στο Άγιο Βήμα, μπήκαμε οι νεότεροι…

Και όταν στέκω μπρος στην προσκομιδή, θυμάμαι τον ευλαβή λειτουργό του Θεού, θυμάμαι την απέριττη Θεία Λειτουργία, στο Αγιορείτικο Κελί και ευχαριστώ τον Θεό γιατί μέσα στις πολλές δωρεές, έδωσε και τούτη τη Χάρη.

Να στέκεις μεταξύ ουρανού και γης και να ενώνεις δυο κόσμους, των φθαρτών και των αιωνίων…


ΣΤΗΝ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗ ΔΙΝΗ ΤΟΥ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

 Στα τελευταία θύματα του κορονοϊού είναι ο ιερομόναχος Διονύσιος από το κελί των Καρτσωναίων στη σκήτη της Αγίας Άννης. Διασωληνωμένος νοσηλεύεται και ο ιερομόναχος Παντελεήμων από την Αγία Άννα, ενώ πριν λίγες μέρες χρειάστηκε να διασωληνωθούν στο ΑΧΕΠΑ ο πατήρ Πρόδρομος από τις Καρυές και ένας υποτακτικός του.

Εύρης Τσουμής

Καλπάζει ο κορονοϊός στο Άγιον Όρος βυθίζοντας τη μοναστική πολιτεία σε μια άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση. Σύμφωνα με αγιορείτες τα πραγματικά κρούσματα είναι τουλάχιστον 50 με κάποιους να ανεβάζουν το συγκεκριμένο αριθμό στα 70! Μόνο μέσα σε μια μέρα το περασμένο Σάββατο καταγράφηκαν 8 κρούσματα αλλά, όπως είπαν στο makthes.gr παράγοντες της αθωνικής πολιτείας ο πραγματικός αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος και η κατάσταση πολύ πιο τραγική απ΄ ότι φαίνεται.

Στα τελευταία θύματα του κορονοϊού είναι ο ιερομόναχος Διονύσιος από το κελί των Καρτσωναίων στη σκήτη της Αγίας Άννης. Διασωληνωμένος νοσηλεύεται και ο ιερομόναχος Παντελεήμων από την Αγία Άννα, ενώ πριν λίγες μέρες χρειάστηκε να διασωληνωθούν στο ΑΧΕΠΑ ο πατήρ Πρόδρομος από τις Καρυές και ένας υποτακτικός του.

Η κατάσταση στο Άγιον Όρος προκαλεί έντονη ανησυχία στη διοίκηση και στις αρχές αφού η κατάσταση μοιάζει να είναι ανεξέλεγκτη. Μέτρα και πρωτόκολλα υπάρχουν αλλά δεν εφαρμόζονται σωστά με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη διασπορά του ιού, ενώ υπάρχουν ολόκληρες μονές που έχουν μετατραπεί σε προπύργια των αντεμβολιαστών.

Σύμφωνα με αγιορείτες η όλη κατάσταση επιβαρύνεται από Ρουμάνους προσκυνητές οι οποίοι φτάνουν στο Όρος σε μεγάλους αριθμούς το τελευταίο διάστημα και μηχανεύονται διάφορους τρόπους για να μπορούν να περνούν από τα ράπιντ τεστ στα οποία αναγκαστικά υποβάλλονται κατά την είσοδό τους στη μοναστική πολιτεία.

Η κατάσταση είναι τραγική ακόμα και σε σχέση με τις άλλες περιοχές της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΔΥ στο Άγιον Όρος ο αριθμός των νεκρών από ταν κορονοϊό σε σχέση με τα καταγεγραμμένα κρούσματα φτάνει σε ποσοστό 5,26% ψηλότερα από κάθε άλλη περιοχή και νομό της χώρας!

Η ανακοίνωση του αριθμού των κρουσμάτων έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία και μεταξύ πιστών που μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης άρχισαν να κάνουν εκκλήσεις ώστε να παρέμβουν οι αρμόδιοι παράγοντες για να προστατευθούν οι γέροντες της μοναστικής πολιτείας. H κατάσταση είναι τόσο επιβαρυμένη ώστε τις προηγούμενες μέρες έκλεισαν για τους επισκέπτες οι μονές Παντοκράτορος, Ξενοφώντος, Βατοπαιδίου και η σκήτη του Προφήτη Ηλία.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ


Άγιον Όρος: Εκοιμήθη ο Ρουμάνος μοναχός Γεράσιμος της Σκήτης Τιμίου Προδρόμου


 Τα συλλυπητήριά του για την εκδημία του λόγιου, ευσεβούς και εργατικού μοναχού Γερασίμου Mariş (1979-2021), που έφυγε απ’ αυτή τη ζωή το πρωί της Παρασκευής, 29ης Οκτωβρίου, εξέφρασε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας κ.κ. Δανιήλ στο άκουσμα της είδησης.

«Με μεγάλη λύπη έμαθα για το πέρασμα από την επίγεια ζωή, το πρωί της Παρασκευής 29ης Οκτωβρίου 2021, του μοναχού Gherasim Mariş, του Ρουμανικής Σκήτης Τιμίου Προδρόμου Αγίου Όρους, μετά από ταλαιπωρία πολλών ετών, την οποία φέρεται να υπέμεινε με πολλή υπομονή, προσευχή και πνευματικό θάρρος. 

Εισήλθε ως μαθητευόμενος στη Μονή Dragomirești στο Maramures, παρακολούθησε το Θεολογικό Σεμινάριο του Αγίου Ιωσήφ του Ησυχαστή στη Baia Mare, τη Σχολή Ορθόδοξης Θεολογίας στο Cluj-Napoca και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη θεολογία στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και στην Ελλάδα.

Το 2005 εισήλθε ως αδελφός στη ρουμανική Σκήτη Προδρόμου στο Άγιο Όρος, όπου εκάρη μοναχός το 2012. Στην Σκήτη του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου έκανε υπακοή σε πολλούς, μεταξύ των οποίων και η υπακοή στον γραμματέα. Συναντήθηκε με πολλούς μοναχούς με υψηλή πνευματική ζωή, σημειώνοντας ιδιαίτερα το φιλοκαλλικό πρόσωπο του πατέρα Petroniu Tanase, ηγουμένου της Σκήτης.

Τα τελευταία χρόνια της επίγειας ζωής του, ο μοναχός Γεράσιμος αφιέρωσε πολύ χρόνο στην υλοποίηση ενός πλήρους έργου των γραπτών του πατέρα Petroniu Tănase, δημοσιεύοντας μερικά από αυτά και ετοιμάζοντας για έκδοση κάποια άλλα.

Επίσης, ασχολήθηκε για την ιστορία της εικόνας της Παναγίας Προδρομήτισσας ( Στη Ρουμανική Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου του Αγίου Όρους υπάρχει η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Προδρομίτισσας. Είναι μία από τις σπάνιες εικόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας, διότι δεν ζωγραφίστηκε από ανθρώπινο χέρι). Ταξίδεψε σε διάφορα μέρη, εντόπισε αντίγραφα της εικόνας του Προδρόμου, ενώ έχει επίσης δημοσιεύσει μια εργασία για τη λατρεία της αχειροποιήτου Παναγίας Προδρομήτισσας, την εικόνα της Αγίας Άννας και την εικόνα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου.

Οι τόμοι που τυπώθηκαν με τις προσπάθειες του πατέρα Gherasim, υπό την αιγίδα του εκδοτικού οίκου της Σκήτης του Προδρόμου, ήταν χρήσιμοι για πολλούς Ρουμάνους, τόσο στη χώρα όσο και στο εξωτερικό.

Ως καλός γνώστης της ελληνικής γλώσσας, μετέφρασε ή άρχισε να μεταφράζει κάποια γραπτά από τα ρουμανικά στα ελληνικά. Παράλληλα, δούλευε σε αρκετούς τόμους. Μεταξύ των έργων τα οποία εκπονούσε το τελευταίο διάστημα, αλλά δεν έχουν τυπωθεί ακόμα, υπάρχει ένας όγκος για τον Πατέρα Petronius Tanase και ένα Πατερικόν της Σκήτης. Παράλληλα, έγραψε αρκετές εκατοντάδες ποιήματα, χωρίς να έχει δημοσιευτεί και γίνει γνωστό κάποιο. Τα συνέθετε σε μια μόνιμη συνεννόηση και συνεργασία με τον πατέρα Ιουλιανό της ίδιας Σκήτης, ο οποίος πάντα ρωτούσε τον πατέρα Γκερασίμ «τι άλλο έγραψες σήμερα;», ενώ ο ίδιος είχε επίσης το χάρισμα της στιχουργίας.

Ο πατέρας Gherasim διατήρησε επαφή με πολλούς πιστούς που προσέρχονταν στη Σκήτη και υποστήριξε τον ηγούμενό του στις προσπάθειες να συνεχιστούν οι εργασίες αποκατάστασης του ρουμανικού ερημητηρίου στο Περιβόλι της Παναγίας.

Με ιδιαίτερο ιεραποστολικό πνεύμα, ο πατέρας Γεράσιμος στάλθηκε σε αποστολή στην Αγγλία, την Ιρλανδία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Νότια Κορέα (για την οποία έμαθε ιδιαίτερα την κορεατική γλώσσα).

Με ευγνωμοσύνη, θυμόμαστε ότι βοήθησε πολύ στην μετακομιδή αποτμήματος ιερών λειψάνων του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή για τη Μονή Plumbuita στο Βουκουρέστι, που θησαυρίστηκε φέτος, 2021, προς ευλογία των πιστών. Τα Ιερά Λείψανα, μέρος των οποίων βρίσκεται στην Πατριαρχική Κατοικία στο Βουκουρέστι, προσέφερε ο π. Αρχιμανδρίτης Αντύπας, Πρωτοψάλτης του Κελλίου Αγίας Άννης της Μονής Ιβήρων στο Άγιο Όρος.

Για την κοινότητα του Ρουμανικής Σκήτης Προδρόμου και για όσους τον γνώρισαν ο πατέρας Γεράσιμος αντιπροσωπεύει το φωτεινό πρόσωπο του λόγιου και ευσεβούς μοναχού, εργατικού και ιεραπόστολου, υπάκουου, ευγενικού και εύθυμου.

Σε αυτές τις στιγμές του προσωρινού αποχωρισμού, μέχρι την κοινήν Ανάσταση, προσευχόμαστε στον Κύριό μας Ιησού Χριστό, τον Αναστάντα, να θέσει την κεκοιμημένη ψυχή του δούλου Του, του μοναχού Γεράσιμου, μαζί με τους ευσεβείς μοναχούς της Βασιλείας των Ουρανών, εκεί όπου δεν υπάρχει πόνος ή λύπη, ούτε στεναγμός, αλλά ζωή ατελεύτητος.

Αιώνια η μνήμη του από γενιά σε γενιά!

Με τις γονικές ευλογίες και τα συλλυπητήρια στην τεθλιμμένη κοινότητα,

† Δανιήλ

Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας

ΥΓ: Η Σκήτη Τιμίου Προδρόμου ανήκει στην Μονή Μεγίστης Λαύρας. Βρίσκεται σε υψόμετρο 250 μέτρων, σε μια πετρώδη περιοχή που ονομάζεται Βίγλα. Στην θέση της μέχρι το 1854 ήταν το κελί Τιμίου Προδρόμου το οποίο κατοικούνταν από Χιώτες μοναχούς. Το 1856 ο Πατριάρχης Κύριλλος με Σιγίλιο επιτρέπει την ίδρυση της Σκήτης από Μολδαβούς μοναχούς. Η Σκήτη ονομάζεται Ρουμανική και το 1857 θεμελιώνεται το Κυριακό της Σκήτης με χρήματα του Μητροπολίτη και του ηγεμόνα της Βλαχίας.

Σήμερα ζουν εκεί περίπου 25 μοναχοί Ρουμανικής καταγωγής. Στην Σκήτη Τιμίου Προδρόμου υπάρχει η φημισμένη εικόνα της Παναγίας Αχειροποίητου. Η βιβλιοθήκη της Σκήτης αριθμεί περίπου 5000 έντυπα και 130 χειρόγραφα βιβλία του 19ου αιώνα κυρίως Ρουμανικά. Επίσης κοντά στην Σκήτη βρίσκεται και το σπήλαιο του Αγίου Αθανασίου. Στην Σκήτη υπάρχουν λείψανα του Τιμίου Προδρόμου, του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και του Αγίου Χαραλάμπους, κομμάτι Τιμίου Ξύλου και λίθινο κομμάτι του Παναγίου Τάφου.

Επιμέλεια: Ευγενία Δίτσα/orthodoxianewsagency.gr


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ (ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΗ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗ)

 


Επίσκεψη στο Άγιον Όρος (ταινία με τον Άρη Σερβετάλη).

Ο Άρης Σερβετάλης είναι ο ηθοποιός που είχε τον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου στην πρόσφατη ταινία " Ο άνθρωπος του Θεού".

9 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟN ΟΡΟΣ


Ο Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους, τότε, π. Μάξιμος Ιβηρίτης περιγράφει τα συγκλονιστικά γεγονότα.

Το Σάββατο 11 Αυγούστου 2012 και ενώ το σύνολο των δυνάμεων πυρόσβεσης δήλωνε ανήμπορο να περιορίσει την φωτιά που κατάκαιγε δάση και απειλούσε Μοναστήρια, μια ξαφνική καταρρακτώδης βροχή ακριβώς πάνω από το σημείο της πυρκαγιάς, μετά από δύο μήνες πλήρους ανομβρίας σε ολόκληρο το Άγιο Όρος, έσβησε μέσα σε λίγα λεπτά την φωτιά.

Το θαύμα έγινε αισθητό και ομολογήθηκε από εκατοντάδες ανθρώπους που βρισκόταν στον τόπο της καταστροφής. Να σημειωθεί πως από την επομένη συνεχίσθηκε η καλοκαιρία μέχρι τον Σεπτέμβριο, οπότε άρχισαν τα πρωτοβρόχια.

Αξίζει να ακούσουμε τον Πρωτεπιστάτη του Αγίου Όρους π. Μάξιμο Ιβηρίτη να περιγράφει τα συγκλονιστικά γεγονότα των ημερών:

«Εμείς μέχρι στιγμής συζητάμε για το θαύμα που έγινε και όχι τόσο για τις ζημιές που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά. Δεν έχει γίνει ακόμα ολική εκτίμηση από τους ειδικούς για την καταστροφή. Αναμένουμε.

Εδώ, στο Άγιον Όρος, οι αγιορείτες μιλάμε για το θαύμα της Παναγίας που μας έσωσε.

Πρόκειται για ένα ολοζώντανο θαύμα! Θαυμαστή η επέμβαση της Παναγίας!

Ένα σύννεφο από την Σαμοθράκη, από την περιοχή της Καβάλας κατευθύνονταν στο Άγιον Όρος. Και από την Καβάλα το είδανε και εδώ σε εμάς ήταν ορατό. Το σύννεφο αυτό κάθισε πάνω στη φωτιά και την έσβησε. Επί δύο ώρες είχαμε καταρρακτώδη βροχή. Εκεί που ήταν ανθρωπίνως αδύνατο να σβηστεί η φωτιά, επενέβη με θαυμαστό τρόπο η Παναγιά μας και εμείς στεκόμεθα σε αυτό, στην θαυμαστή Της παρέμβαση.»


ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ Π. ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΔΟΧΕΙΑΡΙΤΗΣ



 Εκοιμήθη  στις 2 τα ξημερώματα 31 Οκτωβρίου 2021 ο Ιερομόναχος της ΙΜ Δοχειαρίου Αγίου Όρους , π. Φιλόθεος.

Ο Ιερομόναχος π. Φιλόθεος Δοχειαρίτης (κατά κόσμον Γεώργιος Στυλιανού Παπαδόπουλος) γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Ο πατέρας του, Στυλιανός Παπαδόπουλος, είναι ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής σχολής Αθηνών. Ο π. Φιλόθεος είναι πτυχιούχος της ίδιας σχολής. Άριστος γνώστης της Βυζαντινής και της Ευρωπαϊκής μουσικής.

Το 1985 εκάρη μοναχός στην Ι. Μ. Δοχειαρίου όπου και εγκαταβιώνει μέχρι και σήμερα. Καλλίφωνος και ηδύς, είναι ο πρωτοψάλτης του αριστερού χορού της μονής.

“Η ζωή μας ειναι πολύπλοκη όπως το κάτω μέρος ενός κεντήματος. Το τi ύφανε ο καθένας μας θα φανεί όταν κριθεί απο τον Κύριο η ψυχή του, θα φανεί η μπροστινή πλευρά του κεντήματος . Ας ειναι όσο γίνεται καλύτερο όπως της Παναγίας που το ύφανε με ταπεινοσύνη κ γι αυτό επιλέχθηκε απο τον Θεό ”