Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021

Δείτε το ντοκιμαντέρ << Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής >>

 



            

Μπορείτε πλέον να δείτε το ντοκιμαντέρ για τον μεγάλο ασκητή του Αγίου Όρους μέσω της πλαρφόρμας του vimeo εσείς και η οικογένειά σας ή και οι φίλοι σας, ακολουθώντας τις οδηγίες που σας δίνει η εφαρμογή.

Από την στιγμή που θα ακολουθήσετε τις οδηγίες το ντοκιμαντέρ θα είναι διαθέσιμο για 48 ώρες για να το δείτε όσες φορές θέλετε.

Το ντοκιμαντέρ “Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής” περιγράφει την ζωή ενός μεγάλου ασκητή του Αγίου Όρους, ο οποίος αγιοκατατάχθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο το 2020.

Το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, έλαβε πέντε βραβεία από την επιτροπή του London Greek Film Festival, το 2020, συμπεριλαμβανομένου και του βραβείου για το βίντεο που συνοδεύει το τραγούδι «Μια προσευχή για όλους», με στίχους του ίδιου του Γέροντα από το βιβλίο «Γέροντας Ιωσήφ – Επιστολές και Ποιήματα». Το τραγούδι ερμηνεύει, ο χολιγουντιανός ηθοποιός Τζόναθαν Τζάκσον, ο οποίος ενσαρκώνει και το ρόλο του γέροντα Ιωσήφ του Ησυχαστή, στο ντοκιμαντέρ.

Το συμβολικό ποσό που καλείστε να συνεισφέρετε, θα μας βοηθήσει να συνεχίσουμε το έργο μας για παραγωγή ντοκιμαντέρ και ταινιών με ορθόδοξο περιεχόμενο. Η παραγωγή είναι του Ινστιτούτου Άγιος Μάξιμος ο Γραικός και την επιμέλεια του ντοκιμαντέρ είχε η Βατοπαιδινή αδελφότητα.

Copyright Άγιος Μάξιμος ο Γραικός 2020



Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2021

Καλά στην υγεία του ασκητής του Αγίου Όρους που αγνοούνταν

 Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια για ασκητή του Αγίου Όρους, τα ίχνη του οποίου αγνοούνταν από το απόγευμα της Κυριακής. Ο Αθωνίτης ασκητής, που εγκαταβιοί σε κελί στην περιοχή Κερασιά, έδωσε το πρωί σημεία ζωής, δηλώνοντας -σύμφωνα με την Πυροσβεστική- ότι βρίσκεται σε ασφαλές σημείο και ότι είναι καλά στην υγεία του.



Όπως έγινε γνωστό, για την περίπτωσή του σήμανε συναγερμός όταν δεν εμφανίστηκε σε αγρυπνία, την οποία επρόκειτο να παρακολουθήσει. Άμεσα ξεκίνησαν έρευνες από πεζοπόρο τμήμα της 2ης ΕΜΑΚ, με τη συνδρομή πυροσβεστών και αστυνομικών. Το έργο τους δυσχέραινε το χιόνι που κάλυψε και την Αθωνική Πολιτεία.

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2021

Μαζί με τα Νέα Σαββατοκύριακο: Άγιον Όρος – Το Περιβόλι της Παναγιάς

 




«ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Μίλητος παρουσιάζουν ένα συναρπαστικό ταξίδι σε πολιτιστικά μνημεία της Eλλάδας!


«Αγιο Ορος – Το περιβόλι της Παναγίας»


Μία ζωντανή περιήγηση στη Μοναστική Πολιτεία, μέσα από σπάνιο φωτογραφικό υλικό.

Αιώνες ιστορίας και πίστης.

Η πνευματική κληρονομιά, ο πολιτισμός, η απάτητη φύση,

οι άνθρωποι και τα έργα τους.


Μία ταξιδιωτική και πνευματική εμπειρία στο «Περιβόλι της Παναγίας».


Με τη σφραγίδα των Εκδόσεων Μίλητος.

«Ας είναι αυτός ο τόπος η κληρονομιά και ο κήπος σου, ένας παράδεισος

και καταφύγιο σωτηρίας για εκείνους που θέλουν να σωθούν».

Το «Περιβόλι της Παναγίας» είχε μόλις γεννηθεί!

Αγιον Όρος, ένας από τους τελευταίους παραδείσους της οικουμένης, ο «ομφαλός» της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού.

Τα επιβλητικά μοναστήρια τα οποία στεγάζουν την πίστη και ανεκτίμητους θησαυρούς της Ορθοδοξίας, η μοναστική ζωή και η απαράμιλλη πανδαισία της φύσης σε κάθε εποχή εκτυλίσσονται αριστουργηματικά στις σελίδες του βιβλίου γοητεύοντας την ψυχή και προσφέροντας στον αναγνώστη μια ανεπανάληπτη απόλαυση της περιήγησης στον ιερό τόπο του Αγίου Ορους.

Το Αγιον Ορος αποτελεί την κιβωτό της Ορθοδοξίας.

Σήμερα είναι η μεγαλύτερη και η σπουδαιότερη μοναστική πολιτεία τις Ορθόδοξης Ανατολής με μακραίωνη παράδοση και πορεία στον χρόνο.

Σήμερα στο Αγιον Ορος υπάρχουν είκοσι μοναστήρια από τα οποία τα δεκαεφτά είναι ελληνόφωνα, ένα ρωσόφωνο  ένα βουλγαρόφωνο και ένα σερβόφωνο. Ολα τα αγιορείτικα μοναστήρια είναι σήμερα κοινόβια.


Το Αγιον Ορος χαρακτηρίζεται από ένα ιδιότυπο νομικό καθεστώς που το καθιστά αυτοδιοίκητο τμήμα του ελληνικού κράτους.

Από τις 4 Απριλίου 1988, το Αγιον Ορος συγκαταλέγεται στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.

Σε λευκό κλοιό το Άγιον Όρος -ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ-

 

Πυκνές χιονοπτώσεις ακόμα και σε παράκτιες περιοχές του Αγίου Όρους σημειώνονται από χθες το βράδυ στην Αθωνική Πολιτεία.

 

Προβλήματα παρουσιάζονται σε όλο το οδικό δίκτυο της Αθωνικής χερσονήσου, ενώ την Κυριακή δεν πραγματοποιήθηκαν τα δρομολόγια των πλοίων από Ιερισσό και Ουρανούπολη, καθώς ίσχυε απαγορευτικό απόπλου.

Λιμάνι Ι.Μ.Βατοπαιδίου

Λιμάνι Ι.Μ.Βατοπαιδίου

Καρυές -Κεντρικός δρόμος

Εσωτερικά της Ι.Μ.Βατοπαιδίου

Καρυές -Ι.Ναός Πρωτάτου


Άγιον Όρος: Συναγερμός για αγνοούμενο μοναχό

 


Συναγερμός έχει σημάνει στο Άγιον Όρος για μοναχό που αγνοείται στην περιοχή της Κερασιάς.

Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, επιχειρούν 2 πυροσβέστες με 1 όχημα και 5μελής ομάδα πεζοπόρου τμήματος της 2ης ΕΜΑΚ, ως συνδρομή στην ΕΛΑΣ.

Χιονίζει ασταμάτητα στο Άγιον Όρος – ΕΙΚΟΝΕΣ

 Οι συγκοινωνίες διεξάγονται μόνο με αντιολισθητικές αλυσίδες, ενώ σε πολλούς δρόμους έχουν διακοπεί κάθε είδους μετακινήσεις.

Χθες βράδυ στο Άγιον Όρος οι Μονές γιόρτασαν χιονισμένες την εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου, με την καθιερωμένη αγρυπνία.

Του Νίκου Κοσμίδη – ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ – Για το ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ









ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 1963 (ΒΙΝΤΕΟ)

 Γαλλική παραγωγή με ασπρόμαυρα πλάνα απ΄ το Άγιον Όρος . Depuis dix siècle Mont Athos 1963.



Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021

Το θαύμα των Αρχαγγέλων και το πηγάδι της Μονής Δοχειαρίου

 



Όταν βασίλευε στο Βυζάντιο ο Ανδρόνικος Β’ Παλαιολόγος (1282-1328), οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ ευεργέτησαν θαυματουργικά τους πατέρες της Μονής Δοχειαρίου, αποκαλύπτοντας τους πηγή νερού.

Μέχρι τότε το νερό έφτανε στη μονή με αυλάκια, από τρία μίλια απόσταση, με αποτέλεσμα να μολύνεται και να προξενεί στους μοναχούς αρρώστιες, κυρίως πρηξίματα και ποδαλγίες.

Συνάχθηκαν λοιπόν κι αποφάσισαν να σκάψουν βαθιά και να τοποθετήσουν μεγάλους σωλήνες, απ’ όπου θα περνούσε πια το νερό ασφαλισμένο.

Ανέθεσαν το έργο σ’ ένα μοναχό χτίστη, το Θεόδουλο, κι αυτός αποφάσισε να το βάλει την επόμενη κιόλας μέρα σ’ εφαρμογή.

Την ίδια νύχτα παρουσιάζονται οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ στο Θεόδουλο, σε όνειρο, και του λένε:

Γιατί κουράζεστε και ταλαιπωρείστε μάταια και εσύ και το μοναστήρι; Μάθε, πως το νερό βρίσκεται μέσα στη μονή.

Μόλις τ’ άκουσε εκείνος, του φάνηκε πως σηκώθηκε και είπε:

Δείξτε μου, σας παρακαλώ, που είναι;

Τότε οι αρχάγγελοι τον πήραν απ’ το χέρι και τον πήγαν στο σημείο που βρίσκεται σήμερα το πηγάδι. Ύστερα έσκαψαν μ’ ένα δικέλλι, έβγαλαν νερό κι έδωσαν στο Θεόδουλο να πιει. Ήπιε εκείνος και του φάνηκε πολύ γλυκό.

Αμέσως ξύπνησε. Κάλεσε τους μοναχούς και τους είπε:

Είδα απόψε στον ύπνο μου ότι ήρθαν οι δύο αρχάγγελοι, και μου είπαν πως υπάρχει νερό μέσα στο μοναστήρι. Ελάτε λοιπόν να σκάψουμε στο σημείο που μου έδειξαν.

Μόλις άρχισαν το σκάψιμο, φάνηκε η φλέβα του νερού. Σκάβοντας βαθύτερα, βρήκαν νερό εξαιρετικό. Δόξασαν το Θεό και τους αρχαγγέλους.

Το νερό αυτό της Μονής Δοχειαρίου υπάρχει μέχρι σήμερα και θεραπεύει κάθε ασθένεια σ’ όποιον θα πιει με πίστη.



Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021

Περιστατικό από το Καλυβάκι του Τιμίου Σταυρού


 


Μόλις μέ είδε ο Γέροντας, όπως πάντα αστειευόμενος, μού λέει:

«Καλώς τόν διάκο. Καί μού έλειπε ένας διάκος γιά τήν πανήγυρι».

Λέω: «Νά, ήρθα».

Λέει: «Παρήγγειλα 100 κιλά ψάρι, θά ρθούν οι Δανιηλαίοι, θά ρθούν οι Θωμάδες, θά ρθούν αυτοί Θά έχουμε Δεσπότη, θά χουμε, ξέρω γώ, αυτά, θά κάνουμε πανήγυρι».

Πρός στιγμήν πήγα κι εγώ νά πιστέψω ότι θά υπήρχαν αυτά όλα. «Νά μείνεις εδώ σήμερα», μού είπε. Ήταν η πρώτη νύχτα πού έμεινα. Πετούσα από τή χαρά μου.

Τό βράδυ μού λέει: «Κοίταξε, θά κάνομε αγρυπνία τού Τιμίου Σταυρού». Μού είπε τί έπρεπε νά κάνω. Βέβαια, αγρυπνία μέ τό κομποσχοίνι, ποιός νά ψάλλει; Αρχίσαμε γύρω στίς 5 τό απόγευμα.

«Γύρω στά μεσάνυχτα, θά σέ φωνάξω νά διαβάσομε τή Θεία Μετάληψη, μέχρι νά ρθεί ο παπάς τό πρωΐ από τού Σταυρονικήτα νά μάς λειτουργήσει».

«Νάναι ευλογημένο, Γέροντα».

Μού είπε έναν κατάλογο μεγάλο, πώς έπρεπε νά κάνω τήν προσευχή, καί έμεινε αυτός στό ένα κελλί κι εγώ στό άλλο. Κάθε καμμιά-μιάμιση ώρα μού κτυπούσε τόν τοίχο καί ρωτούσε: «διάκο, είσαι καλά;».

«Καλά, Γέροντα».

«Κοιμάσαι;».

«Όχι, δέν κοιμάμαι».

Μού είπε: «Άν ακούσεις τίποτα θορύβους, μή φοβηθείς. Είναι αγριογούρουνα, ξέρω γώ, τσακάλια».

Τόν άκουγα όλη νύχτα πού περπατούσε. Ο Γέροντας επειδή είχε μισό πνεύμονα, ανάπνεε βαθιά καί κατά διαστήματα έλεγε: «Δόξα Σοι, ο Θεός», μέ ένα δικό του ωραίο τρόπο.

Εγώ αισθανόμουν ότι έχω τόν Γέροντα δίπλα μου, πράγματι, έκαμνα ό,τι μπορούσα. Γύρω στά μεσάνυχτα μέ φώναξε καί πήγαμε στό εκκλησάκι, δίπλα.

Ήταν ένα Εκκλησάκι στενόμακρο, πού είχε ένα μόνο στασίδι καί 5 εικόνες: τού Χριστού, τής Παναγίας, τού Τιμίου Προδρόμου, τής Υψώσεως τού Τιμίου Σταυρού καί δέν θυμάμαι, έναν Άγιο Ρώσο είχε, γιατί ήταν ο παπα-Τύχων εκεί, ο Ρώσος.

Λέει: «Νά διαβάσομε τή Θεία Μετάληψη». Μέ έβαλε μέσα στό στασίδι, μ άνοιξε τό Ωρολόγιο, μού δωσε μιά λαμπάδα αναμμένη καί ο Γέροντας δίπλα μου ακριβώς έλεγε τούς στίχους τής Θείας Μεταλήψεως: «Δόξα Σοι, ο Θεός ημών, δόξα Σοι».

Κάθε φορά πού έλεγε τόν στίχο, έκανε καί μιά στρωτή μετάνοια. Εγώ διάβαζα: «Άρτος ζωής αιωνιζούσης γενέσθω μοι τό σώμα Σου τό άγιο». Θεοσκότεινα όλα, νύχτα, μεσάνυχτα στήν έρημο.

Όταν φθάσαμε στόν στίχο πού λέγει: «Μαρία Μήτερ Θεού, τής ευωδίας τό σεπτό σκήνωμα..», εκεί ακριβώς, άκουσα ένα πράγμα, σάν αέρας μπήκε στό Εκκλησάκι. Νόμισα ότι άνοιξε τό παράθυρο ο Γέροντας, αλλά ήταν δίπλα μου.

Καί ξαφνικά φωτίστηκε όλος ο χώρος καί άρχισε τό καντήλι τής Παναγίας νά κινείται μόνο του. Ήταν 5 τά καντήλια, αυτό μόνο εκινείτο, τά υπόλοιπα ήταν σταθερά.

Φωτίστηκε τό Εκκλησάκι καί αυτό τό κατάλαβα, γιατί τό κερί πού κρατούσα δέν μού χρειαζόταν πλέον. Γύρισα πρός τόν Γέροντα. Μέ κοίταξε αυτός καί μού καμε, σιωπή.

Πράγματι, σταμάτησα νά διαβάζω καί ο Γέροντας γονάτισε κάτω. Έμεινα εγώ, περίμενα, περίμενα, πέρασε μισή ώρα καί πλέον καί γινόταν αυτό τό πράγμα.

Τό καντήλι νά πηγαίνει καί νά έρχεται, τό Εκκλησάκι νάναι φωτεινό, ο Γέροντας νάναι γονατιστός, κι εγώ μέ τό κερί στό χέρι νά μή ξέρω τί νά κάμω.

Πέρασε η μισή ώρα, λέω: «Νά διαβάσω τή Θεία Μετάληψη, τί θά κάμομε τώρα;». Άρχισα νά διαβάζω, νά διαβάζω συνέχεια.

Κάποια στιγμή, εκεί στή ζ΄ ωδή, επανήλθαμε εκεί πού είμαστε, στό σκοτάδι. Τό καντήλι σταμάτησε. Τέλειωσε η Θεία Μετάληψη. Πήγαμε καθίσαμε, εκεί είχε ένα μικρό χωλάκι, έξω από τό Αρχονταρικάκι, από τήν Εκκλησία.

Ο Γέροντας ήταν φοβερά αλλοιωμένος πνευματικά. Λέω: «Γέροντα, τί έγινε μέσ στό Εκκλησάκι;».

Μού λέει: «Τί έγινε;».

Λέω: «Δέν είδατε τό καντήλι;».

«Έ, τό είδα». «Άλλο τί είδες;».

Λέω: «Τίποτα δέν είδα, φωτίστηκε τό Εκκλησάκι καί τό καντήλι».

«Δέν είδες τίποτε άλλο;». «Όχι, δέν είδα εγώ τίποτε άλλο. Τί ήτανε;».

«Μωρέ, τίποτα δέν ήτανε καημένε».

Τού λέω: «Μά, καλά, είναι δυνατό νά μήν ήταν τίποτα; Γιατί νά μή τό βλέπομε κάθε μέρα, αφού δέν είναι τίποτα; Καί νά μή τό βλέπουν κι όλοι μάλιστα».

«Τίποτα δέν ήτανε, βρέ παιδάκι μου, αλλά δέν έχεις διαβάσει ότι η Παναγία τό βράδυ γυρνά στό Άγιον Όρος καί βλέπει τί κάνουν οι Μοναχοί;».

Πράγματι, τό είχα διαβάσει πρίν λίγες μέρες, σέ μιά διήγηση.

«Έ, μού λέει, πέρασε κι απ εδώ, είδε δυό παλαβούς πού διάβαζαν καί κούνησε τό καντήλι νά μάς χαιρετίσει».

Μιά άλλη φορά, μού είπε ότι ο ίδιος είδε τήν Παναγία στό Εκκλησάκι εκείνη τήν ώρα.

Εκείνη η νύχτα ήταν μιά από τίς πιό συγκλονιστικές εμπειρίες μέ τόν Γέροντα, γιατί μέχρι τίς 6 περίπου τό πρωΐ πού έφεξε, πού ήλθε ο παπάς από τή Σταυρονικήτα νά μάς λειτουργήσει, καθίσαμε εκεί καί ο Γέροντας μού διηγήθηκε πάρα πολλά περιστατικά τής πνευματικής του ζωής.


Η ιστορική ληστεία που συνέβη στο Άγιον Όρος

 


Για τους πιστούς, το Άγιον Όρος είναι  ιερό τόπος λατρείας και απομόνωσης από τις ενοχλήσεις της κοσμικής ζωής. Για τους επιτήδειους είναι ένα μεγάλο, και μέχρι πριν λίγα χρόνια, ένα αφύλακτο θησαυροφυλάκιο. Ο Α.Χ. φαινομενικά ανήκε στην πρώτη κατηγορία. Τέλης της δεκαετίας του 1980, είχε αποσυρθεί στο Άγιον Όρος για τουλάχιστον δύο χρόνια και είχε γνωρίσει από κοντά τη μοναστική ζωή. Επιστρέφοντας στα εγκόσμια ωστόσο, το μυαλό του δεν έδειχνε να έχει γαληνέψει. Κατά την παραμονή του στο μοναστήρι, εκτός από τη φύση, την ήρεμη καθημερινότητα και την προσευχή, ο 40χρονος ήρθε σε επαφή και με τους υλικούς θησαυρούς που φυλάσσονταν στα ιερά των ναών. Κειμήλια χιλιάδων χρόνων, πολύτιμες εικόνες, χρυσοί σταυροί και αλυσίδες, γενναιόδωρα ποσά από δωρεές στο ταμείο, μέχρι και κομμάτια του Τιμίου Ξύλου, κίνησαν την προσοχή του Α.Χ. καθώς, όπως διαπίστωσε, ήταν ορατά και σχετικά εύκολα προσβάσιμα. Ο ίδιος, έχοντας εξοικειωθεί με την καθημερινότητα στην αποκομμένη χερσόνησο, είχε μάθει εκ των έσω τα ωράρια των μοναχών, τα μέτρα φύλαξης των μονών και όλους τους τρόπους πρόσβασης. Έτσι, μετά την τελευταία του επίσκεψη, τον Σεπτέμβριο του 1989, κατέστρωσε ένα παράτολμο σχέδιο για να αρπάξει τους ιερούς αλλά και ανεκτίμητους θησαυρούς. 

Η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας στο Άγιον Όρος. 

Το σχέδιο δράσης Ο Α.Χ. γνώριζε καλά πρόσωπα και πράγματα. Όμως, ήξερε επίσης πως δεν μπορούσε να φέρει εις πέρας το σχέδιό του μόνος. Έτσι, επιστράτευσε τέσσερις φίλους και συντοπίτες από την Χαλκίδα. Ανάμεσά τους και μία 38χρονη γυναίκα. Το σχέδιο ήταν απλό. Τρεις από τους άντρες θα μετέβαιναν στο Άγιον Όρος, ενώ τα άλλα δύο μέλη της σπείρας θα τους περίμεναν στην Ουρανούπολη. Στόχος της ληστρικής επιχείρησης ήταν το μοναστήρι της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας. Θα παραβίαζαν το αφύλακτο παράθυρο, θα άρπαζαν τα κειμήλια, χρήματα και θα προλάβαιναν να διαφύγουν πριν τον πρωινό όρθρο. Έτσι κι έγινε. Στις 5 Δεκεμβρίου του 1989, ο 40χρονος Α.Χ., ο 34χρονος Π.Χ. και ο 26χρονος Α.Κ. επισκέφθηκαν το Άγιον Όρος και ζήτησαν να μείνουν εκεί τη νύχτα. Για να μην κινήσουν τις υποψίες, όταν οι υπόλοιποι μοναχοί αποσύρθηκαν στα κελιά τους, ακολούθησαν κι εκείνοι. Ο Α.Χ. που γνώριζε το πρόγραμμα των βαρδιών και της φύλαξης της Μονής, είχε ενημερώσει τους συνεργούς του για την ώρα που θα αναλάμβαναν δράση. Πράγματι, αργά τη νύχτα, συναντήθηκαν στο χώρο που φυλάσσονταν τα κειμήλια. Σήκωσαν τον 26χρονο, που ήταν ο πιο μικρόσωμος, στα χέρια τους και εκείνος κατάφερε να μπει από το παράθυρο και να τους ανοίξει την πόρτα. Με γρήγορες κινήσεις, άρπαξαν μεταξύ άλλων, μία κασετίνα διακοσμημένη με 65 πολύτιμους λίθους (ζαφείρια και διαμάντια), την οποία είχε δωρίσει στη μονή το 936 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Νικηφόρος Φωκάς, έναν διπλό επίχρυσο σταυρό από κομμάτι Τίμιου Ξύλου και μετρητά από το ταμείο. Έπειτα, σύμφωνα με το σχέδιο, έφυγαν μέσα στην νύχτα. «Η πιο ανιστόρητη πράξη ιεροσυλίας στα χρονικά» Όταν λίγο μετά τις 3 οι μοναχοί συγκεντρώθηκαν για τον όρθρο, αντιλήφθηκαν τη διάρρηξη και ειδοποίησαν τις αρχές. Εξετάζοντας τα πρακτικά άφιξης και αναχώρησης στη μονή, τα ονόματα των τριών αντρών ξεχώρισαν κατευθείαν. Η ημερομηνία άφιξης συνέπεφτε με την κλοπή, καταχωρημένη αναχώρηση δεν υπήρχε, ενώ ήταν όλοι άφαντοι....

Τα ιερά κειμήλια μετά την κλοπή και την μερική καταστροφή τους 


Εν τω μεταξύ, οι ληστές είχαν προλάβει να επιστρέψουν στην Χαλκίδα και να συναντηθούν με τους συνεργούς τους. Τεμάχισαν τον επίχρυσο σταυρό από το Τίμιο Ξύλο για να τον μοιραστούν μεταξύ τους και ξεκίνησαν να αποσυναρμολογούν την κασετίνα, προκειμένου να πουλήσουν τους πολύτιμους λίθους, στο εξωτερικό. Χρυσοί σταυροί και αλυσίδες, αρχιερατικά εγκόλπια και διάφορα κειμήλια ακόμα, προορίζονταν να έχουν την ίδια μοίρα. Τους πρόλαβαν όμως οι αρχές. Οι τέσσερις συνεργοί του Α.Χ. συνελήφθησαν στην Χαλκίδα, ενώ ο 40χρονος έπεσε στην παγίδα της αστυνομίας στην προσπάθειά του να διαφύγει στην Ιταλία. Αυτό που ακολούθησε κατά την ανάκριση ήταν ένας άτυπος συνασπισμός τεσσάρων έναντι ενός. Οι πρώην φίλοι του Α.Χ. ισχυρίζονταν ότι ήταν ο «εγκέφαλος» και ότι τους είχε παρασύρει με ψέματα. Εκείνοι πήγαν στο Άγιον Όρος πεπεισμένοι ότι θα ξέθαβαν χρυσές λίρες που ο 40χρονος είχε εντοπίσει κατά τις προηγούμενες επισκέψεις του. Ο εισαγγελέας έκλινε προς την εκδοχή ότι οι περισσότερες ευθύνες βάραιναν τον Α.Χ., ωστόσο τους παρέπεμψε όλους σε δίκη. Η φθορά που είχαν επιφέρει στο Τίμιο Ξύλο ήταν ανεπανόρθωτη, η κασετίνα που είχαν αποσυναρμολογήσει ήταν μεγάλης αξίας, τόσο υλικής όσο και ιστορικής, και συνολικά η ληστεία τους θεωρήθηκε ως η σοβαρότερη και πλέον «ανιστόρητη πράξη ιεροσυλίας στα χρονικά του Άγιου Όρους». Τον Ιούνιο του 1991, το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης καταδίκασε τους τέσσερις σε 7 με 9 χρόνια κάθειρξης και τον Α.Χ. σε 11. Δύο χρόνια αργότερα, το Εφετείο επικύρωσε τις πρωτόδικες ποινές, δίχως να αναγνωρίσει κανένα ελαφρυντικό....




Ποιά έργα δρομολογούνται στο Άγιον Όρος

 


Μια σειρά από έργα και παρεμβάσεις προωθούνται ή βρίσκονται σε εξέλιξη στο Άγιον Όρος για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της μοναστικής πολιτείας, την προστασία του περιβάλλοντος και την αποκατάσταση πτερύγων και κελιών στα μοναστήρια που υφίστανται τη φυσική φθορά του χρόνου.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα εγκρίθηκε η μελέτη για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στη χερσόνησο του Άθω καθώς εδώ και χρόνια η παραγωγή ενέργειας στην περιοχή βασίζεται στη λειτουργία γεννητριών, που καταναλώνουν πετρέλαιο και στην εκτεταμένη χρήση καυσόξυλων. Παράλληλα, γίνεται η προμελέτη για την κατασκευή βιολογικών καθαρισμών σε όλα τα μοναστήρια ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη αποκαταστάσεις πτερύγων ή κελιών σε κτίρια μοναστηριών που φιλοξενούν μοναχούς και προσκυνητές.

«Συχνά γίνονται αποκαταστάσεις σε κτίρια στο Άγιον Όρος. Υπάρχει ένα μεγάλο πρόγραμμα εδώ και χρόνια για τον σκοπό αυτό. Γενικότερα όμως η ζωή έχει αλλάξει, βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα και είναι απαραίτητο να γίνουν ορισμένα έργα όπως τα φωτοβολταϊκά και οι βιολογικοί καθαρισμοί», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Κέντρου Διαφύλαξης Αγειορειτικής Κληρονομιάς (ΚΕΔΑΚ), πολιτικός μηχανικός και ,, Ηλίας Περτζινίδης.

Παρεμβάσεις με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον

Ο κ. Περτζινίδης εξηγεί ότι οποιαδήποτε παρέμβαση γίνεται με την απαιτούμενη προσοχή και ύστερα από μεγάλη μελέτη, φέρνοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την περίπτωση των φωτοβολταϊκών, για τα οποία υπήρξε πολύ μεγάλη ζύμωση, έγκριση της μελέτης μετά δύο χρόνια και τήρηση των προδιαγραφών του ΚΕΔΑΚ για τη χωροθέτησή τους. «Μια απ’ αυτές τις προδιαγραφές είναι και να μην υπάρχει οπτική επαφή από το μοναστήρι προς τα φωτοβολταϊκά που το τροφοδοτούν με ενέργεια. Όλα αυτά ελήφθησαν υπόψη, βρέθηκαν οι κατάλληλες θέσεις για την εγκατάστασή τους, εγκρίθηκαν οι κατάλληλες θέσεις από το Δ.Σ. του ΚΕΔΑΚ και προχωρήσαμε στην οριστική επιστημονική μελέτη για να γίνουν οι εγκαταστάσεις» προσθέτει.

Σε ό,τι αφορά, άλλωστε, τους βιολογικούς καθαρισμούς υπογραμμίζει ότι «δεν θα ενοχλήσουν καθόλου το φυσικό περιβάλλον καθώς είναι έργα που μπορούν να γίνουν με τέτοιο τρόπο ώστε η οπτική όχληση να είναι ελάχιστη και κανείς να μην καταλαβαίνει ότι υπάρχει βιολογικός εκεί». Από την άλλη πλευρά, τα οφέλη από την εγκατάστασή τους είναι πολύ μεγάλα καθώς θα λυθεί το μεγάλο πρόβλημα των βόθρων που υπάρχουν στο σύνολο σχεδόν των μοναστηριών και θα αποφευχθεί η μόλυνση του περιβάλλοντος και του υδροφόρου ορίζοντα συγκεκριμένα.




Ενίσχυση της στατικότητας των παλαιών μνημειακών κτιρίων

Αναφερόμενος στις αποκαταστάσεις των παλαιών μνημειακών κτιρίων, διευκρινίζει ότι γίνονται στατικές ενισχύσεις των κτιρίων που είναι κατασκευασμένα από λίθους και ξύλα. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της φθοράς του ξύλου, τοποθετούνται μεταλλικοί ελκυστήρες από ανοξείδωτο χάλυβα που διαπερνούν τη λιθοδομή ενώ οι παρεμβάσεις αυτές δεν αλλάζουν την όψη των κτισμάτων. Αυτή τη στιγμή γίνται αποκατάσταση πτέρυγας στη Μονή Ιβήρων και αναμένεται να ξεκινήσουν εργασίες και σε μια πτέρυγα της Μονής Βατοπεδίου.

Στο μεταξύ, ο διευθυντής του ΚΕΔΑΚ διαβεβαιώνει ότι τα κτίρια που έχουν αποκατασταθεί τα τελευταία 20 χρόνια δεν θα έχουν κανένα προβλημα να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενες σεισμικές δονήσεις και δεν θα κινδυνεύουν από κατάρρευση. Παράλληλα, γνωστοποιεί ότι έχουν γίνει και αντιπλημμυρικά έργα σε διάφορα σημεία του Αγίου Όρους, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει και ένα μεγάλο έργο για τη διευθέτηση του μεγάλου χειμάρρου που ξεκινάει από τον Άθωνα και κατεβαίνει δίπλα από τη Μονή Αγίου Παύλου. Σχετικά με τις καταστροφές που σημειώθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα στον δρόμο Δάφνης- Καρυών, αναφέρει ότι έχει γίνει η μελέτη και ο δρόμος θα αποκατασταθεί άμεσα.

Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τη μοναστική πολιτεία

Ο κ. Περτζινίδης χαρακτηρίζει το ‘Αγιον Όρος ως ένα μοναδικό μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, για το οποίο σχολιάζει ότι εδώ και δέκα αιώνες διατηρεί τη μοναστική χρήση και λειτουργία των μνημειακών κτιρίων του. Υπογραμμίζει, παράλληλα, ότι το ενδιαφέρον του κόσμου να επισκεφθεί τη Χερσόνησο του ‘Αθω είναι πολύ μεγάλο, και εκδηλώνεται όχι μόνο από Χριστιανούς. Τονίζει, τέλος, το ενδιαφέρον του ΚΕΔΑΚ για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την υλοποίηση εκδόσεων που θα φέρουν το ευρύ κοινό πιο κοντά στη μοναστική πολιτεία, ιδιαίτερα τις γυναίκες που, όπως επισημαίνει, έχουν την ατυχία να μην μπορούν να το επισκεφθούν.


ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021

Άγιον Όρος: Τοπική ανοσία αγέλης σε πολλές από τις Μονές του

 



Ένα μήνα μετά την επιβολή απαγόρευσης επισκέψεων σε προσκυνητές, η Αθωνική Πολιτεία διανύει μια περίοδο ύφεσης της πανδημίας, με λιγοστά κρούσματα και μικρό αριθμό μοναχών που νοσούν από κορωνοϊό. 

Η περίοδος έξαρσης που προηγήθηκε το φθινόπωρο, η οποία στοίχισε την ζωή σε 2 μοναχούς και τη διακομιδή πολλών ακόμη στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής, φόβισε τους μοναχούς που εγκαταβιούν στις Μονές, Σκήτες και Κελιά του Αγίου Όρους, οι οποίοι τηρούν τώρα με θρησκευτική ευλάβεια τα μέτρα προστασίας και περιορισμού της διασποράς του ιού. 


Δεκάδες έλεγχοι γίνονται καθημερινά στις πύλες εισόδου, σε εργαζόμενους και κρατικούς λειτουργούς πριν από την είσοδό τους στο Άγιον Όρος, ενώ με μέριμνα της Πολιτικής Διοίκησης, του Κέντρου Υγείας Καρυών και της Ιεράς Κοινότητας έχουν διανεμηθεί rapid tests και στις ίδιες τις Μονές, προκειμένου αυτά να γίνονται επί τόπου και να μη χρειάζονται μετακινήσεις σε περίπτωση που κάποιος εμφανίσει συμπτώματα.

Μάλιστα, ορισμένες από τις 20 Μονές εκτιμάται πως αποτελούν σήμερα τις πρώτες κοινότητες στον ελλαδικό χώρο, όπου έχει ήδη επιτευχθεί ανοσία της αγέλης, καθώς έχει προσβληθεί από τον ιό και έχει αναρρώσει σχεδόν το σύνολο των μοναχών που εγκαταβιούν σε αυτές. 

«Οι μοναχοί σε αυτές τις Μονές ίσως δεν χρειαστεί καν να κάνουν το εμβόλιο», λέει χαρακτηριστικά ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους, Αθανάσιος Μαρτίνος.

Ο ίδιος βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το Κέντρο Υγείας Καρυών και τις Μονές, προκειμένου να ενημερώνεται ανά πάσα στιγμή για την κατάσταση που επικρατεί, ενώ λαμβάνει καθημερινές αναφορές για τα αποτελέσματα των rapid tests που γίνονται στις τρεις πύλες εισόδου του Αγίου Όρους, στα λιμάνια της Ουρανούπολης, της Τρυπητής και της Ιερισσού. 



«Μπορεί να μην μπαίνουν προσκυνητές, αλλά εισέρχονται καθημερινά εργαζόμενοι, οδηγοί φορτηγών και δημόσιοι υπάλληλοι –αστυνομικοί, πυροσβέστες, λιμενικοί- καθώς και στα πληρώματα των πλοίων που κάνουν τα δρομολόγια. Υπάρχουν μέρες που εισέρχονται ως και 80 άνθρωποι. Σε όλους αυτούς γίνονται έλεγχοι και η είσοδος επιτρέπεται μόνο με αρνητικό τεστ», επισημαίνει ο κ.Μαρτίνος και προσθέτει: «Έχουμε εφοδιάσει και τις ίδιες τις Μονές με rapid test ώστε να μη γίνονται μετακινήσεις αν προκύψει κάποιο ύποπτο κρούσμα. Κάθε μονή έχει τουλάχιστον ένα μοναχό, που υπήρξε γιατρός ή νοσηλευτής και έχει τις γνώσεις ώστε να κάνει το τεστ. Σε περίπτωση που χρειαστεί, μεταβαίνει επί τόπου γιατρός του Κέντρου Υγείας, ενώ όταν κρίνεται απαραίτητο γίνεται και μοριακός έλεγχος».

Σχεδόν στα μισά από τα 20 μοναστήρια έχουν καταγραφεί κρούσματα κορωνοϊού. Πέντε απ΄ αυτά –Κωνσταμονίτου, Γρηγορίου, Ζωγράφου, Δοχειαρίου, Καρακάλου- βρέθηκαν στο επίκεντρο ευρείας διασποράς, με δεκάδες λοιμώξεις μεταξύ των μοναχών, πολλοί εκ των οποίων χρειάστηκε να διακομιστούν στα νοσοκομεία και ορισμένοι να διασωληνωθούν.

Στις 5 Δεκεμβρίου καταγράφηκε η πρώτη απώλεια, του γέροντα Γαλακτίωνα από τη Μονή Κωνσταμονίτου. Ο 76χρονος μοναχός κατέληξε στη διαδρομή από το Άγιο Όρος προς νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης. Πριν περίπου ένα μήνα έφυγε από τη ζωή και δεύτερος μοναχός, ο πατήρ Πανάρετος της Μονής Γρηγορίου, μετά από πολυήμερη μάχη στην εντατική μονάδα του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, σκορπώντας για δεύτερη φορά θλίψη στην Αθωνική Πολιτεία.

Οι αποστάσεις μεταξύ των Μονών και των άλλων κοινοβίων είναι πολύ μεγάλες και οι μετακινήσεις από Μονή σε Μονή έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο τις τελευταίες εβδομάδες. Το προηγούμενο διάστημα, οι επισκέψεις αντιπροσωπειών προκειμένου να παραστούν σε πανηγύρεις και άλλες εκδηλώσεις εκτιμάται πως έπαιξαν ρόλο στη μετάδοση του ιού. Σε ορισμένες πανηγύρεις, που έγιναν πριν από την επιβολή lockdown, παρέστη και μεγάλος αριθμός πιστών που επισκέφθηκαν τις Μονές, από την Ελλάδα και βαλκανικές χώρες. Η ύπαρξη έστω και ενός κρούσματος σε μοναχό ή προσκυνητή μπορεί να προκαλέσει μεγάλη διασπορά μεταξύ των μοναχών σε κάποιο μοναστήρι, καθώς πρόκειται για κλειστές δομές, με συγχρωτισμό των εγκαταβιούντων στις λειτουργίες, στο τραπέζι και στις καθημερινές εργασίες.

Σήμερα, σύμφωνα με τον κ.Μαρτίνο, το φαινόμενο βρίσκεται σε σαφή ύφεση. Ορισμένοι μοναχοί ακόμη βρίσκονται σε καραντίνα, φιλοξενούμενοι σε κονάκια στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να έχουν άμεση πρόσβαση σε νοσοκομείο αν χρειαστεί.


Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

Παρατείνονται τα περιοριστικά μέτρα για το Άγιον Όρος



 Μέχρι και τις 28 Φεβρουαρίου, τουλάχιστον, παρατείνονται τα περιοριστικά μέτρα για το Άγιον Όρος.

Κλειστό για τους προσκυνητές θα παραμένει το Άγιον Όρος.

Δείτε παρακάτω την απόφαση του Αναπληρωτή Διοικητή, Αρίστου Κασμίρογλου.

Σημειώνεται πως προληπτικά τεστ θα πραγματοποιούνται στα λιμάνια εισόδου σε όσους είναι απαραίτητο να εισέλθουν στο Άγιον Όρος.





Ερχεται η Pemptousia ΤV, με άρωμα Ορθοδοξίας

 


Ισως δεν έχετε ακουστά το Ινστιτούτο Ερευνας Διάσωσης και Προβολής Πνευματικών και Πολιτιστικών Παραδόσεων «Αγιος Μάξιμος ο Γραικός». Στην ιστοσελίδα του, θα διαπιστώσετε ότι το Ινστιτούτο δραστηριοποιείται στην έρευνα, καταγραφή, διάσωση, διάδοση, προβολή και ανάδειξη του Παγκόσμιου Ορθοδόξου Πνευματικού και Πολιτιστικού Πλούτου και Αποθέματος, και σίγουρα θα εντυπωσιαστείτε από το γεγονός ότι διαθέτει δημοσιογραφικό όμιλο, με κλειδί τη λέξη «πεμπτουσία», Pemptousia – γνωστό στους μυημένους. Πλάι στο Pemptousia network, διαδικτυακό περιοδικό, το διεθνές πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων Oρθοδοξία (Orthodoxianewsagency), τον ραδιοφωνικό σταθμό Pemptousia Radio, τον Μάρτιο έρχεται και η Pemptousia TV.

 Τον θεμέλιο λίθο για το Ινστιτούτο έθεσε πριν από πολλά χρόνια η Μονή Βατοπαιδίου, υπό τον ηγούμενο αρχιμανδρίτη  Εφραίμ. Ιθύνοντες θεωρούν ωστόσο κακόβουλα και αναληθή τα δημοσιεύματα που θέλουν «τη Μονή να στήνει κανάλι». Το φάσμα της πρωτοβουλίας είναι πολύ ευρύτερο. Την προεδρία του «Αγιος Μάξιμος ο Γραικός» έχει σήμερα ο ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ευάγγελος Χρυσός, ενώ μπουκέτο πανεπιστημιακών αναγράφεται στην ταυτότητα των επιστημονικών συμβούλων του, από τον Δημήτριο Τσομώκο, καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης ως τον Χρήστο Ζερεφό, ακαδημαϊκό, επόπτη του Κέντρου Ερεύνης Φυσικής της Ατμοσφαίρας και Κλιματολογίας της Ακαδημίας Αθηνών, τον Πασχάλη Κιτρομηλίδη, καθηγητή της Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντή του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και τον Μιχάλη Δουλγερίδη, διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης – Αποκατάστασης Έργων Τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης. Πεμπτουσία θα πει το κυρίαρχο, το πιο ουσιώδες, αλλά και το εξαιρετικά ωραίο, η περίφημη quinta essentia του Δυτικού κόσμου. 

Το Pemptousia TV φιλοδοξεί προφανώς να δίνει το Ορθόδοξο στίγμα – ασφαλώς, στην ψηφιακή εκδοχή του – του ωραίου, του πιο ουσιαστικού, βασισμένο στο τρίπτυχο πολιτισμός – επιστήμη – θρησκεία. Να προβάλλει υλικό που δεν προβάλλεται από τα υπάρχοντα κανάλια (μεταξύ άλλων και για το Αγιο Ορος), να ρίχνει φως στο φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας, να προσελκύει νέους. Ήδη η ιστοσελίδα της Pemptousia στηρίζει με ζωντανές συνδέσεις τις δράσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος για το 1821. Ποιος είπε άλλωστε ότι η πνευματικότητα απαγορεύει τη συμμετοχή στο κοινωνικό γίγνεσθαι; Ολα τα εγχειρίδια στρατηγικής τονίζουν ότι μια μαχητική δύναμη οφείλει να συμπεριφέρεται όπως ακριβώς το υγρό στοιχείο: μπορεί να διεισδύει παντού. Η τάχιστη προσαρμογή στα νέα δεδομένα, η συμμόρφωση με τις εξελίξεις, είναι το κλειδί. Η Τεχνολογία (δεν λείπουν ούτε τα podcasts!) δεν θα μπορούσε να μείνει αναξιοποίητη για ένα Ινστιτούτο που συγκαταλέγεται στους εγγεγραμμένους φορείς του υπουργείου Πολιτισμού. Το γεγονός ότι το Ινστιτούτο δεν ακολουθεί ασθμαίνοντας τις εξελίξεις, αλλά συμβαδίζει με τις απαιτήσεις της εποχής, οφείλεται στον διευθυντή Ανάπτυξης Νίκο Γκουράρο, υπεύθυνο για όλες τις ψηφιακές δράσεις.

 Το μέλλον και το τηλεκοντρόλ 

Κινητήριος οικονομική δύναμη του εγχειρήματος, δωρεές και χορηγίες φίλων της Ορθοδοξίας – με δεδομένο ότι μεγάλο κομμάτι του άρματος παραγωγής κινείται ιεραποστολικά και σε εθελοντική βάση. 

Στο πρόγραμμα θα μπορεί να έχει πρόσβαση καθένας, μέσα από το laptop, το κινητό, το smartphone του. Θα πρόκειται με άλλα λόγια για «TV on the go», όπως θέλει η ορολογία της αγοράς. Στο μέλλον, το Pemptousia TV φιλοδοξεί να μπει και στο τηλεκοντρόλ, μαζί με όλα τα γνωστά κανάλια. «Η ψηφιακή τηλεόραση με περιεχόμενο πολιτιστικό, εκπαιδευτικό, επιστημονικό και θεολογικό, θα έχει live πρόγραμμα και on demand περιεχόμενο το οποίο θα βασίζεται σε πρόγραμμα που παράγεται κατά την τρέχουσα περίοδο, με εκπομπές, δελτία ειδήσεων και αρχειακό υλικό, όλα παραγωγές της Πεμπτουσίας. Διαθέτουμε επίσης βίντεο – ντοκουμέντα με συνεντεύξεις μεγάλων προσωπικοτήτων της Ορθοδοξίας», απαντά σε ερώτηση του Protagon η δημοσιογράφος Μαρία Γιαχνάκη, CEO του Ινστιτούτου. «Οι παρουσιαστές των εκπομπών προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους, στηρίζοντας το ιεραποστολικό έργο του Ινστιτούτου και ανήκουν στον δημοσιογραφικό χώρο, στον χώρο των τεχνών, της Εκκλησίας και των επιστημών. Ξεχωριστό κομμάτι του προγράμματος θα κρατούν στα χέρια τους νέοι επιστήμονες και καλλιτέχνες, με θεματολογία που αφορά την ηλικιακή ομάδα τους. Τα πρόσωπα που δουλεύουν για την παραγωγή προγράμματος και την ενημέρωση είναι δημοσιογράφοι – μέλη της Ενωσης Συντακτών και έμπειροι στα οπτικοακουστικά μέσα, ενώ οι δημοσιογράφοι από το διεθνές πρακτορείο Ορθοδοξία καθώς και οι επιστημονικοί συνεργάτες της Πεμπτουσίας αποτελούν το ανθρώπινο δυναμικό της παραγωγής του περιεχομένου». 

Σε μία κίνηση τουλάχιστον εντυπωσιακή από την πλευρά του Ινστιτούτου, που αναμφίβολα θα δράσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος για τις θέσεις της Ορθοδοξίας, απομένει να διαπιστωθεί το γκελ της, η απήχηση στο τηλεοπτικό κοινό. Απομένει να διαβαστούν κάποια στιγμή οι μετρήσεις τηλεθέασης. Η είδηση για το Pemptousia TV είναι πολυεπίπεδη, την περίοδο που διανύουμε, αλλά και τη μετά Covid-19 εποχή. Τόσους κραδασμούς και ρωγμές έχει καταφέρει η πανδημία.

 Πηγή: Protagon.gr

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

Οι Βατοπαιδινοί αγρυπνούν την Παναγία Παραμυθία

 


Πανηγυρικώς τιμάται η Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της Παραμυθίας στην Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους, τελουμένης Ιεράς Αγρυπνίας κατά τη 2α-3η Φεβρουαρίου 2021. Παραθέτουμε εικόνες απο τις προετοιμάσιες του περσινού ολολάμπρου εορτασμού της Παραμυθίας και του παραλλήλου εορτασμού της μνήμης του Αγίου Μαξίμου του Γραικού στην ιερά αγιορείτικη Μονή και συγκεκριμένα απο την επιμελή καλλιτέχνηση του κολλύβου της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου. 

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΩΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ 2020:











«Άξιον εστί»: Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας «κοινή εφέστιος προστάτις» όλων των Αγιορείτικων Μονών

 



Θεωρείται «κοινή εφέστιος προστάτις» εικόνα όλων των Αγιορείτικων Μονών και έχει στο πλαίσιό της τις σφραγίδες και των 20 Μονών του Αγίου Όρους και αρχικά η εικόνα βρισκόταν σε ένα παντοκρατορινό κελί στην τοποθεσία κοιλάδα του «Ἄδειν» κοντά και κάτω από τη σκήτη του Αγίου Ανδρέα.

 

Την 11η Ιουνίου του 980 (κατά άλλους το 982) ο γέροντας έλειπε από το κελί, καθώς είχε πάει σε μια αγρυπνία στις Καρυές, αφήνοντας μόνο τον υποτακτικό του ο οποίος την νύχτα έκανε κανονικά τον κανόνα του.

Ακούει σε μια στιγμή να του χτυπάνε την πόρτα, ανοίγει και βλέπει έναν περαστικό να του ζητάει να τον φιλοξενήσει, πράγμα που γίνεται.

Συνεχίζει ο μοναχός τον κανόνα του μέχρι που φτάνει στην θ’ ωδή «Τὴν Τιμιωτέρα τῶν Χερουβίμ…» και τότε τον διακόπτει ο φιλοξενούμενος και του λέει: «Όχι, πρώτα θα πεις: Ἄξιον ἐστιν ὡς ἀληθῶς…» ως συμπλήρωμα του υπό του Κοσμά Μαϊουμά Μεγαλυνάριου της Θεοτόκου.

Ο μοναχός ενθουσιασμένος ζητάει να του γράψει ο νέος τον ύμνο για να μπορεί να το ψάλλει και αυτός, επειδή όμως δε βρέθηκε μελάνι και χαρτί μέσα στο κελλί, ο μυστηριώδης ξένος μοναχός χάραξε τον ύμνο με το δάκτυλό του σε μια πέτρινη πλάκα και προσθέτοντας ότι έτσι πρέπει να ψάλλεται στο εξής ο ύμνος αυτός από όλους τους Ορθόδοξους, έγινε άφαντος.

Οι Αγιορείτες έστειλαν την πλάκα στον βασιλιά και στον Πατριάρχη Νικόλαο Χρυσοβέργη, ο οποίος ενέκρινε την εισαγωγή του αγγελικού αυτού ύμνου στο λειτουργικό βίο της Εκκλησίας. Την δε εικόνα, μπροστά στην οποία ψάλθηκε για πρώτη φορά ο αγγελικός ύμνος, τη μετέφεραν στο Πρωτάτο, στο οποίο καθιερώθηκε να γίνεται και η ετήσια πανήγυρη σε ανάμνηση του θαύματος και προς τιμή της Θεοτόκου.

Σύμφωνα με το αρχαίο συναξάριο, η γιορτή αυτή αρχικά τελούνταν στο Κελί, όπου είχε γίνει το θαύμα, και μάλιστα προς τιμή του αρχάγγελου Γαβριήλ, που χωρίς άλλο ήταν ο θαυμαστός εκείνος ξένος μοναχός και έ

τσι, το Μεγαλυνάριο αυτό της Θεοτόκου που συνέθεσε ο Κοσμάς (ο επίσκοπος Μαϊουμά) σήμερα ονομάζεται «Άξιον Εστί», εκ των δύο πρώτων λέξεων του Θεομητορικού αυτού Ύμνου που έχει ως εξής:

Ἄξιον ἐστιν ὡς ἀληθῶς,

μακαρίζειν σὲ τὴν Θεοτόκον,

τὴν ἀειμακάριστον καὶ παναμώμητον,

καὶ μητέρα τοῦ Θεοῦ ἠμῶν.

Τὴν τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ

καὶ ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ

τὴν ἀδιαφθόρως Θεὸν Λόγον τεκοῦσαν,

τὴν ὄντως Θεοτόκον,

σὲ μεγαλύνομεν.

 


Η Πρώτη έξοδος της εικόνας «Ἄξιον Ἐστί»από το Άγιο Όρος, το 1963 στην Αθήνα.


Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει ότι το γεγονός αυτό είναι πολύ παλαιό και τούτο μαρτυρείται από τα Μηναία της Εκκλησίας, όπου στις 11 Ιουνίου αναγράφεται: «Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ἡ Σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ ἐν τῷ Ἄδειν».

Η εικόνα «Ἄξιον Ἐστί» έχει διαστάσεις 70,5 x 44 εκατοστά χωρίς την αργυρή θήκη που την περιβάλλει. Λόγω του χρόνου που πέρασε, η μορφή της Θεοτόκου ήταν πολύ σβησμένη, αλλά μετά ανακαίνιση διατηρείται σε ικανοποιητική κατάσταση και διαβάζεται η επιγραφή «Μήτηρ Θεού Καρυώτισσα». Κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη κατά το πρότυπο της Παναγίας Ελεούσας του Κύκκου της Κύπρου, έργο του Ευαγγελιστού Λουκά και απεικονίζει την Θεοτόκο με τη μορφή που είχε λίγο πριν την κοίμησή της.

Στις 3 Οκτωβρίου 1913, μετά από ολονύκτια αγρυπνία στο Ναό του Πρωτάτου, οι Αγιορείτες μοναχοί συνέταξαν το μνημειώδες ψήφισμα της αιωνίου και αδιασπάστου ενώσεως με την Μητέρα Ελλάδα και το υπέγραψαν ένας – ένας με μετάνοια ενώπιον της εικόνας αυτής.

 


Η πρώτη έξοδος της εικόνας «Άξιον Εστί» από το Άγιον Όρος έγινε το 1963 κατά τον εορτασμό της Χιλιετηρίδος του Αγίου Όρους, όταν μεταφέρθηκε στην Αθήνα, που την προσκύνησαν πλήθη πιστών. Το 1985 μεταφέρθηκε με πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού για προσκύνηση στη Θεσσαλονίκη, όπου οι επίσημοι της πόλεως την υποδέχθηκαν μπροστά στο Λευκό Πύργο με τιμές Αρχηγού Κράτους.

Εμφάνιση της Παναγίας «Άξιον Εστί» στον Γέροντας Παΐσιο.

Διηγήθηκε ο Γέροντας Παΐσιος: «Τη Δευτέρα της Διακαινησίμου καθόμουν στο Αρχονταρίκι και έλεγα την ευχή. Ξαφνικά αισθάνθηκα μια ευωδία, άλλο πράγμα! Βγήκα στο διάδρομο να δω από πού προέρχεται, πήγα στην Εκκλησία, τίποτα. Βγήκα έξω στην αυλή. Η ευωδία ήταν πολύ πιο έντονη. Ακούστηκε να χτυπά το τάλαντο. Κοίταξα και είδα να κατεβαίνει προς τα κάτω η λιτανεία, και κατάλαβα ότι προέρχεται από την εικόνα της Παναγίας».

Αυτή την ημέρα γίνεται η λιτανεία της θαυματουργού εικόνος του «Ἄξιον ἐστίν», κατεβαίνει πιο κάτω από το Κουτλουμούσι, ως το Κελλί των Αγίων Αποστόλων (Αλυπίου).

Το Κελλί της «Παναγούδας» απέχει ένα χιλιόμετρο περίπου. Από αυτή την απόσταση η Παναγία έστειλε τρόπον τινά τον χαιρετισμό της στον Γέροντα.

Η Σύναξη της Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» (ή ἐν τῷ «Ἀδειν») εορτάζει στις 11 Ιουνίου.


Γέροντας Φιλήμων :Τι θα βρεις στο Άγιον Όρος

 


Ο Ιερομόναχος γέροντας Φιλήμων της Ιεράς Σκήτης Προφήτου Ηλιού,στο Άγιον Όρος μιλά για το τι θα βρει ο κάθε προσκυνητής στο περιβόλι της Παναγίας.



Πατήστε το βέλος στο κέντρο της εικόνας για να δείτε το βίντεο και κατόπιν το τετράγωνο κάτω δεξιά για να μεγαλώσει η εικόνα.

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

«Το Άγιον Όρος στην Επανάσταση του 1821»

 


Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου π. Εφραίμ, ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας π. Ελισσαίος και ο Μοναχός Κοσμάς Σιμωνοπετρίτης θα μιλήσουν στην διαδικτυακή εκδήλωση της Σχολής Γονέων του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κατερίνης με θέμα «Το Άγιον Όρος στην Επανάσταση του 1821» τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021.

Την εκδήλωση θα μπορείτε να την παρακολουθήσετε εδώ: