Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 7 Απριλίου 2020

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης το Άγιον Όρος




Ανυπολόγιστες είναι οι ζημιές στο Άγιον Όρος από τη δυνατή νεροποντή του Σαββατοκύριακου. Όπως αναφέρουν σε τρία σημεία ο δρόμος που οδηγεί από το λιμάνι της Δάφνης προς την πρωτεύουσα, τις Καρυές έχει σχιστεί ενώ έχουν γίνει κατολισθήσεις σε πολλά σημεία. Σε μία από αυτές, στις αρχές των Καρυών η πλαγιά υποχώρησε και κάλυψε το οδόστρωμα σε μήκος 700 μέτρων, ενώ σε άλλο σημείο βράχια και όγκοι χώματος είναι σε μήκος 150 μέτρων. Εκατέρωθεν του δρόμου αυτού έχουν αποκλειστεί 8 Κελιά με περίπου 15 μοναχούς που δεν μπορούν να προσεγγίσουν στο κεντρικό οδικό δίκτυο....
Το οπλισμένο σκυρόδεμα σηκώθηκε σε ύψος αρκετών μέτρων και η πρόσβαση είναι αδύνατη. Η Ιερά Κοινότητα καταγράφει τις ζημιές και δεν αποκλείεται να ζητήσει να κηρυχθεί η Χερσόνησος του Άθω σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Παράλληλα, μπουλντόζες, γκρέιντερ και άλλα μηχανήματα της Ιεράς Κοινότητας με εργάτες δουλεύουν πυρετωδώς για να ανοίξουν έναν παράπλευρο δρόμο, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι άμεσες ανάγκες για την τροφοδοσία των μοναστηριών. “Είναι μια πολύ δύσκολη κατάσταση, την οποία αγωνιζόμαστε να διαχειριστούμε. Αύριο (7/4) ή μεθαύριο (8/4) θα μεταβεί στο Άγιον Όρος κλιμάκιο του Κέντρου Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς (ΚΕΔΑΚ) για την αποτίμηση των καταστροφών”, δήλωσε ο Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους, Αθανάσιος Μαρτίνος.


Μεγάλη Εβδομάδα και Ανάσταση– Όλες οι αλλαγές που φέρνει το νέο ΦΕΚ στις εκκλησίες και στο Άγιον Όρος





Όλες οι εκκλησίες και τα μοναστήρια αναμένεται να λειτουργήσουν την Μεγάλη Εβδομάδα, αλλά χωρίς πιστούς, σύμφωνα με την νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση, που υπεγράφη χθες αργά το απόγευμα από τους αρμοδίους υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως και Υγείας κ. Βασίλη Κικίλια.
Η απόφαση, έχει ισχύ από την Κυριακή των Βαϊων έως και τη Δευτέρα της Διακαινισήμου. Ιδιαίτερης σημασίας κρίνεται το γεγονός, ότι θα μπορέσουν να λειτουργήσουν τα παρεκκλήσια που βρίσκονται εντός νοσοκομείων, ψυχιατρείων και ιδρυμάτων, κάτι που είχε κριθεί αναγκαίο με δεδομένη την κατάσταση.

Επίσης, ζητούμενο παραμένει τι θα ισχύει μετά το πέρας της 20ης Απριλίου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό θα εξαρτηθεί τόσο από την πορεία της επιδημιολογικής κατάστασης, όσο και από την αποτελεσματικότητα των εν λόγω μέτρων τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ η σχετική απόφαση, αν και ειλημμένη, επρόκειτο να ανακοινωθεί περί τα τέλη της εβδομάδας, η κυβέρνηση αποφάσισε να ξεκαθαρίσει νωρίτερα τα πράγματα. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν, ότι με τον τρόπο αυτό θέλησαν να αμβλύνουν τις ανησυχίες των πιστών, αλλά και να δώσουν τη δυνατότητα στους ναούς να προχωρήσουν στις απαραίτητες τεχνολογικές παρεμβάσεις ώστε να μπορέσουν να μεταδώσουν έστω και διαδικτυακά τις Ιερές Ακολουθίες.

Για το σκοπό αυτό, αναμένεται να υπάρξει η συμβολή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πλέον, αναμένεται εγκύκλιος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου προς τις Μητροπόλεις και τις ενορίες, που θα δίνει σαφείς συστάσεις για την τέλεση των Ιερών Ακολουθιών το διάστημα αυτό ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού έξω από τους ναούς.
Η νέα ΚΥΑ, η οποία δημοσιοποιήθηκε ήδη στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, παρέχει περισσότερες διευκρινήσεις αναφορικά με τις εκκλησίες και επιβάλλει»προσωρινή απαγόρευση της τέλεσης κάθε είδους λειτουργιών με την παρουσία φυσικών προσώπων»

Ειδικότερα, τονίζει ότι σε περίπτωση τέλεσης λειτουργιών αυτές πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από «θρησκευτικό λειτουργό» και το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό (όπως ιεροψάλτης, νεωκόρος), ο συνολικός αριθμός των οποίων δεν υπερβαίνει τους τέσσερις (4) για όλους τους χώρους λατρείας, εκτός των Μητροπολιτικών Ναών, στους οποίους ο ανώτατος αριθμός ορίζεται σε έξι (6), και υπό την προϋπόθεση τήρησης: α) της αναλογίας ενός ατόμου ανά 15 τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση τα δύο (2) μέτρα μεταξύ τους, καθώς και β) των θεσπισθέντων προληπτικών μέτρων υγιεινής για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.
Οι θύρες εισόδου και εξόδου του χώρου λατρείας παραμένουν κλειστές και ο κατά νόμο θρησκευτικός λειτουργός είναι υπεύθυνος να λαμβάνει όλα τα προσήκοντα μέτρα, ώστε να εξασφαλίζεται ότι κανένα πρόσωπο δεν εισέρχεται στον χώρο λατρείας κατά τη διάρκεια της τέλεσης λειτουργίας, λατρευτικής σύναξης, ιεροπραξίας και κάθε είδους θρησκευτικής τελετής.
Μέτρα κατά του συνωστισμού έξω από τους Ναούς
Προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο συνάθροισης έξω από τους Ναούς κυρίως το βράδυ της Ανάστασης «απαγορεύεται ρητώς η χρήση μεγαφώνων ή οποιουδήποτε άλλου μέσου για την εξωτερική μετάδοση της».
Επίσης, με την νέα ΚΥΑ επιτρέπεται η μετάδοση της τελετής και μέσω διαδικτύου.
Κατόπιν αυτού, «σε περίπτωση που η ως άνω λειτουργία, λατρευτική σύναξη, ιεροπραξία ή κάθε είδους θρησκευτική τελετή μεταδίδεται από εθνικής ή τοπικής εμβέλειας τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό μέσο ή μέσω διαδικτύου, επιτρέπεται η παρουσία του απολύτως αναγκαίου τεχνικού προσωπικού του μέσου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα (4) άτομα».
Οι ως άνω απαγορεύσεις και υποχρεώσεις καταλαμβάνουν και τους χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός δημοσίων, δημοτικών, φιλανθρωπικών, κοινωφελών ή άλλων υπηρεσιών, καταστημάτων και εγκαταστάσεων (π.χ. νοσοκομείων και ψυχιατρείων, γηροκομείων, οικοτροφείων, κοιμητηρίων, κατασκηνώσεων). Εξαιρείται πάντως η τέλεση λειτουργιών σε χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός ιδιωτικών κτημάτων, κτιρίων και επιχειρήσεων (π.χ. συγκροτημάτων κατοικιών, κέντρων εκδηλώσεων, ξενοδοχείων).
Στις Ιερές Μονές και Άγιο Όρος
Οι Ιερές Μονές, τα Μοναστήρια, τα Ησυχαστήρια και οι λοιποί χώροι εγκαταβίωσης εντός της Επικράτειας κατά το ως άνω χρονικό διάστημα δεν δέχονται κοινό και πιστούς σε οργανωμένες ή ατομικές προσκυνηματικές επισκέψεις.
Η λατρευτική ζωή των Ιερών Μονών, των Μοναστηριών και των Ησυχαστηρίων μπορεί να συνεχίζεται, κατά την κρίση του Ηγουμένου ή της Ηγουμένης και κατόπιν έγκρισης του επιχώριου Μητροπολίτη, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν συμμετέχει κανένας άλλος πλην της μοναστικής αδελφότητας και με ανώτατο όριο τα δέκα (10) μέλη της μοναστικής αδελφότητας, τηρώντας τον κανόνα ενός ατόμου ανά 15 τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ τους και εφόσον τηρούνται όλα τα μέτρα υγιεινής που έχουν θεσπίσει οι δημόσιες αρχές για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.
Οι απαγορεύσεις επισκέψεων και όλα τα αναγκαία προληπτικά μέτρα που αφορούν στις Ιερές Μονές της Αθωνικής Πολιτείας, αποφασίζονται από τον Διοικητή του Αγίου Όρους, κατόπιν προηγούμενης ενημέρωσης της Ιεράς Κοινότητας. Με την ως άνω απόφαση απαγορεύεται η είσοδος όλων των επισκεπτών στη Χερσόνησο του Άθω ή παρατείνεται ισχύουσα απαγόρευση κατά το αναγκαίο χρονικό διάστημα.
Ο Διοικητής εποπτεύει την ορθή τήρηση όλων των μέτρων προστασίας, είτε αυτά λαμβάνονται από τον ίδιο τοπικά είτε λαμβάνονται σε επίπεδο επικράτειας.
Οι Κηδείες
Όσον αφορά στις κηδείες και τις σχετικές με αυτές θρησκευτικές λειτουργίες και λοιπές ιεροπραξίες και ταφικές εκδηλώσεις, στις οποίες, σύμφωνα με τα οικεία θρησκευτικά ήθη και πρακτικές, είθισται η συμμετοχή και η προσέλευση συγγενών, φιλικών προσώπων και κοινού, επιτρέπεται η συμμετοχή μόνο του θρησκευτικού λειτουργού, του απολύτως στενού συγγενικού περιβάλλοντος του αποβιώσαντος και των προσώπων που επιμελούνται της ταφής, τηρουμένων αυστηρώς των λοιπών προληπτικών μέτρων προστασίας και οδηγιών των υγειονομικών αρχών. Οι αρχές που είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία και διαχείριση των κοιμητηρίων επιβλέπουν την ορθή εφαρμογή του παρόντος και οφείλουν να αποτρέπουν την προσέλευση προσώπων, στα οποία δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στην τελετή, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.
Τέλος, επιτρέπεται η συνέχιση των διοικητικών λειτουργιών των χώρων θρησκευτικής λατρείας.

Η Αγιορείτικη συνταγή της ημέρας



ΜΥΔΟΠΙΛΑΦΟ

ΥΛΙΚΑ (για 5 μερίδες):
Μισό κιλό ρύζι καρολίνα
1 κιλό μύδια φρέσκα ή κατεψυγμένα
150 με 180 γραμμάρια λάδι
6-8 κρεμμυδάκια φρέσκα
2 πράσινες 2 κόκκινες πιπεριές
Αλάτι, πιπέρι, κύμινο αν θέλουμε
Χυμός από 2 ως 3 λεμόνια , άνιθος
Εκτέλεση:
Ξεπλένουμε τα μύδια μας καλά.Πλένουμε και το ρύζι.Βάζουμε στην κατσαρόλα τα κρεμμύδια ψιλοκομμένα και το λάδι και τα σοτάρουμε σε σιγανή φωτιά.
Αφού ροδίσουν τα κρεμμύδια ρίχνουμε τις πιπεριές και μετά το ρύζι και ανακατεύουμε δυο τρεις φορές χωρίς να προσθέσουμε νερό.
Βάζουμε το νερό λίγο αργότερα, κατά προτίμηση ζεστό.
Χρειάζεται προσοχή στην ποσότητα του νερού,διότι εκεί στην αναλογία ρυζιού – νερού εξαρτάται η επιτυχία του φαγητού μας.
Δηλαδή έχουμε ένα μέρος ρύζι και δυόμισι μέρη νερό.
Προσθέτουμε στη συνέχεια τον άνιθο ψιλοκομμένο, το αλάτι και τα υπόλοιπα υλικά (εκτός από το λεμόνι).
Οταν κοντεύει να βράσει το ρύζι , τότε ρίχνουμε τα μύδια στην κατσαρόλα.
Τα βάζουμε στο τέλος διότι διαφορετικά μαζεύουν και σφίγγουν.
Όταν έχουν τραβηχτεί τα ζουμιά, τραβάμε την κατσαρόλα στην άκρη, ανακατεύουμε καλά καλά, σκεπάζουμε με μία πετσέτα και από πάνω βάζουμε το καπάκι.
Ύστερα από λίγο, ανακατεύουμε ξανά για να ρουφήξει το ρύζι όλο το ζουμί και τότε προσθέτουμε το λεμόνι.
Κυκλοφορούν στην αγορά και φρέσκα μύδια μέσα σε σακούλες μαζί με το ζουμί τους ή ακόμα και με το κέλυφος τους, προσοχή όμως αν πάρουμε μύδια με κέλυφος όσα δεν ανοίξουν αφού τα βάλουμε στην κατσαρόλα πρέπει να τα πετάξουμε και αν πάρουμε αυτά σε σακούλα προσοχή στην ημερομηνία λήξης τους.

Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

Η ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΟΡΤΑΪΤΙΣΣΑΣ




Πρόκειται για το πιο σημαντικό κειμήλιο του Αγίου Όρους μαζί με την εικόνα του «Άξιον Εστίν». Η Παναγία η Πορταΐτισσα των Ιβήρων και η ιστορία της έχει κάνει πολλούς να δακρύσουν αλλά και να πιστέψουν.
Αυτή την μοναδική εικόνα προσκύνησε και ο Πατριάρχης της Ρωσίας κ. Κύριλλος, αποδίδοντας φόρο τιμής στην Κυρά του Άθωνα.
Η ιστορία της εικόνας
Σύμφωνα με την παράδοση αλλά και μαρτυρίες, η εικόνα ανήκε σε μια οικογένεια που ζούσε στη Νίκαια της Μικράς Ασίας τον 8ο αιώνα. Το 829 μεσούσης της «εικονομαχίας» η γυναίκα πουν την είχε αναγκάστηκε να την ρίξει στην θάλασσα για να μην καταστραφεί από τους εικονομάχους.
Επί 170 χρόνια η εικόνα ήταν χαμένη. Μέχρι το 1004. Τότε καλόγεροι της Μονής Ιβήρων είδαν στην θάλασσα ένα φως. Το φως αυτό ήταν ορατό κι από άλλες Μονές.
Περίεργοι να δουν τι συμβαίνει στη θάλασσα πολλοί μοναχοί μπήκαν στις βάρκες και πήγαν προς το φως, όπου διέκριναν μια εικόνα. Όσο πλησίαζαν όμως η εικόνα απομακρυνόταν. Αδυνατώντας να την πλησιάσουν, επέστρεψαν στη Μονή Ιβήρων όπου προσευχήθηκαν.

Η απάντηση του Θεού δόθηκε μέσω ενός ασκητή, του Γαβριήλ ο οποίος λένε πως άκουσε τη φωνή της Παναγίας να του δίνει συγκεκριμένες εντολές.
«Πήγαινε στο Μοναστήρι σου και πες στον ηγούμενο ότι ήρθα για να τους δώσω την εικόνα μου. Μετά, βάδισε στη θάλασσα, για να γνωρίσουν όλοι την αγάπη και πρόνοια που έχω στο Μοναστήρι σας.» Έτσι κι έγινε.
Ο Γαβριήλ πήγε στη θάλασσα και η εικόνα τον πλησίασε. Επί τρία μερόνυχτα οι Μοναχοί έψαλλαν δοξολογίες προς την Παναγία για το Θαύμα, το οποίο όμως δεν είχε ολοκληρωθεί.
Η εικόνα μεταφέρθηκε στο καθολικό της Μονής Ιβήρων. Παραδόξως όμως χανόταν και εμφανιζόταν στην πόρτα της Μονής.
Οι μοναχοί την επέστρεφαν στο καθολικό και η ιστορία επαναλαμβανόταν.
Μέχρι που ο Γαβριήλ άκουσε ξανά τη φωνή της Παναγίας «Πες στον ηγούμενο να παύσετε να με πειράζετε, διότι δεν ήρθα στο Μοναστήρι για να με φυλάτε σεις, αλλά ήρθα για να γίνω εγώ φύλακας και φρουρός σας και σ’ αυτήν και στην μέλλουσα ζωή. Και όσοι θα ζήσουν με ευλάβεια και φόβο Θεού και δεν αμελούν στην απόκτηση των αρετών, και τελειώσουν την πρόσκαιρη ζωή τους σ’ αυτόν τον τόπο, ας έχουν θάρρος και να μη φοβούνται την κόλαση διότι αυτή τη χάρη ζήτησα από τον Θεό και Υιό μου και την πήρα. Ως επιβεβαίωση των λόγων μου σας δίνω αυτό το σημείο: Όσο βλέπετε την εικόνα μου στο Μοναστήρι σας, δεν θα λείψη απ’ το Όρος τούτο η χάρις και το έλεος του Υιού μου και Θεού» (ε’ 143).
Με εντολή του τότε Ηγουμένου, κτίστηκε ειδικό παρεκκλήσιο έξω από την πόρτα της Μονής και εκεί απέθεσαν την ιερή εικόνα.
Θαύματα και θρύλοι
Από το 1004 που βρέθηκε μέχρι σήμερα η εικόνα της Παναγίας δεν έχει βγεί ποτέ από το Άγιον Όρος. Ο θρύλος λέει πως όσο η εικόνα παραμένει στη θέση της το Άγιον Όρος θα είναι άτρωτο.
Άλλος θρύλος λέει πως όταν η εικόνα χαθεί θα είναι σημάδι ότι πλησιάζει η Δευτέρα Παρουσία.
Μάρτυρες των θαυμάτων της Παναγίας είναι τα δεκάδες πολύτιμα αφιερώματα. εγκόλπια αρχιερέων, μετάλλια πρωταθλητών και ολυμπιονικών αλλά και παράσημα ηρώων, κοσμούν το εικόνισμα Της.
Για τους Αγιορείτες και ειδικότερα για τους Ιβηρίτες η Παναγία η Πορταΐτισσα είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό εκκλησιαστικό κειμήλιο είναι η ζωντανή παρουσία της Θεοτόκου ανάμεσά τους.
Ο άγιος και ο… βάρβαρος
Όπως λένε οι Μοναχοί, την εποχή που στη Μεσόγειο δρούσαν πειρατικοί στόλοι, η Μονή των Ιβήρων έγινε στόχος του Άραβα πειρατή Ραχάι. Η παράδοση λέει πως όταν οι πειρατές πλησίασαν τη Μονή για να την λεηλατήσουν δεν τα κατάφεραν.
Επιστρέφοντας στο πλοίο είπαν στον Ραχάι πως μια γυναίκα τους είχε εμποδίσει. Ο ίδιος δοκίμασε να δείξει στους άνδρες του πως όλα ήταν της φαντασίας τους. Φθάνοντας στη Μονή, είδε μπροστά του την εικόνα της Παναγίας. Τότε έβγαλε το ξίφος του και τη χτύπησε στο πρόσωπο. Παραδόξως το εικόνισμα άρχισε να αιμορραγεί στο σημείο που χτυπήθηκε.
Το σημάδι στο εικόνισμα όπως και το αίμα που έχει ξεραθεί με τα χρόνια, φαίνονται
Τότε ο πειρατής, κατάλαβε πως δεν είχε να κάνει με κάτι άψυχο. Οι αγιορείτικες παραδόσεις τον θέλουν να μένει στη Μονή των Ιβήρων, όπου βαπτίστηκε Χριστιανός και έγινε μοναχός.
Του έδωσαν το όνομα Δαμασκηνός, αλλά εκείνος θέλοντας να ταπεινωθεί ζητούσε από τους ανθρώπους να τον φωνάζουν Βάρβαρο. Έζησε όλη του τη ζωή μπροστά από την εικόνα της Παναγίας.
Η Εκκλησία τον ανακήρυξε Άγιο, όχι όμως με το βαπτιστικό του όνομα αλλά ως «Άγιο Βάρβαρο». Γιορτάζει στις 15 Μαΐου

Γιατί η εβδομάδα που ξεκινά σήμερα ονομάζεται «βουβή» ή «κουφή»





H έκτη και τελευταία εβδομάδα της Μεγάλης Σαρακοστής ονομάζεται «Εβδομάδα των Βαΐων». Στην συνείδηση των πιστών, όμως, έχει μείνει γνωστή ως «βουβή» ή «κουφή». Πώς, προκύπτει αυτός ο χαρακτηρισμός;
Το ότι δεν τελείται η χαρμόσυνη Ακολουθία των Χαιρετισμών την Εβδομάδα αυτή ίσως και να οδήγησε σε αυτή την… παρεξήγηση.
Αρκεί μια ματιά στα Λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας για να μας πείσει ότι, μόνο «βουβή» και «κουφή» δεν είναι η Εβδομάδα πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα. H έκτη και τελευταία εβδομάδα της Μεγάλης Σαρακοστής ονομάζεται «Εβδομάδα των Βαΐων». Για έξι μέρες πριν το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαϊων η λατρεία της Εκκλησίας μας ωθεί ν’ ακολουθήσουμε το Χριστό, καθώς πρώτος αναγγέλει το θάνατο του φίλου Του και κατόπιν αρχίζει το ταξίδι Του στη Βηθανία και στην Ιερουσαλήμ.
Στο κέντρο της προσοχής είναι ο Λάζαρος – η αρρώστεια του, ο θάνατός του, ο θρήνος των συγγενών του και η αντίδραση του Χριστού σ’ όλα αυτά. Η τελευταία εβδομάδα δηλαδή περνάει με πνευματική περισυλλογή πάνω στην ερχόμενη συνάντηση του Χριστού με το θάνατο – πρώτα στο πρόσωπο του φίλου Του Λαζάρου, έπειτα στο θάνατο του ίδιου του Χριστού. Πλησιάζει η «ώρα του Χριστού» για την οποία τόσο συχνά μιλούσε και προς αυτήν προσανατολιζόταν όλη η επίγεια διακονία Του.
Η ανάσταση του Λαζάρου έγινε για να βεβαιωθούμε για «Την κοινήν ανάστασιν». Είναι κάτι το συναρπαστικό να γιορτάζουμε κάθε μέρα για μια ολοκληρη εβδομάδα αυτή τη συνάντηση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, που αργά αργά πλησιάζει, να γινόμαστε μέρος της, να νιώθουμε με όλο το είναι μας αυτό που υπονοεί ο Ιωάννης με τα λόγια του:»Ιησούς ως είδεν αυτήν κλαίουσαν και τους συνελθόντας… ενεβριμήσατο τω πνεύματι και ετάραξεν εαυτόν… και εδάκρυσεν» (Ιωάν. 11, 33-35).
Μέσα στη λειτουργική ορολογία, το Σάββατο του Λαζάρου και η Κυριακή των Βαϊων είναι η»έναρξη του Σταυρού». (Ι.Μ.Π). Παρά ταύτα ο ευσεβής λαός μας αποκαλεί την εβδομάδα αυτή «κουφή» η «βουβή» με μοναδική δικαιολογία ότι την Εβδομάδα αυτή δεν τελούνται Ακολουθίες και ως εκ τούτου ούτε η καμπάνα σημαίνει.
Παλαιότερα αυτό καλλιεργείτο και από τους ίδιους τους ιερείς ως μια δικαιολογημένη ίσως προσπάθεια για λίγη ξεκούραση λίγο πριν τον μεγάλο κόπο της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος.
Το Τυπικό της Εκκλησίας μας, υπαγορεύει και αυτήν την Εβδομάδα τις Ακολουθίες που τελούνται καθ’ όλη την Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Δηλαδή Μεσονυκτικό Όρθρο, Ώρες και Εσπερινό το πρωί,το Μεγάλο Απόδειπνο το απόγευμα, την Προηγιασμένη Θ.Λειτουργία την Τετάρτη και την Παρασκευή καθώς και το Μικρό Απόδειπνο με τον κανόνα του Αγίου Λαζάρου την Παρασκευή το απόγευμα.
Η μοναδική Ακολουθία που απουσιάζει είναι η Ακολουθία των Χαιρετισμών της Παναγίας, η οποία αποτελεί και την μοναδική χαρμόσυνη νότα στην πένθιμη περίοδο που διανύουμε.
Το ότι δεν τελείται η χαρμόσυνη Ακολουθία των Χαιρετισμών την Εβδομάδα αυτή ίσως και να οδήγησε σε αυτή την … παρεξήγηση.
Η τελευταία εβδομάδα της Σαρακοστής, αφού από την Κυριακή ξεκινά η Μεγάλη Εβδομάδα με την δική της νηστεία, είναι η τελική αποκάλυψη του νοήματος της Μεγάλης Σαρακοστής που είναι η μετάνοια, η νηστεία από την αμαρτία, η χαρμολύπη και η επαναβίωση του λατρευτικού στοιχείου της Εκκλησίας!
Ας φροντίσουμε να μην χάσουμε τα όσα έχει να μας προσφέρει και αυτήν την Εβδομάδα η Εκκλησία μας ξεφεύγοντας από επιπόλαιες και ανυπόστατες συμβουλές γύρω από την Λατρευτική μας ζωή.
Επίκαιρος και εύστοχος όπως πάντα ο λόγος του π.Μωυσέως του Αγιορείτου για τις Άγιες Αυτές και Μεγάλες Ημέρες. «Πάντα τη Μεγάλη Παρασκευή, να ‘σαι μόνος σαν το Χριστό προσμένοντας το τελευταίο καρφί, το ξύδι, τη λόγχη. Τις ζαριές ν’ ακούς ατάραχα στο μοίρασμα των υπαρχόντων σου, τις βλαστήμιες, τις προκλήσεις, την αδιαφορία. Πριν την Παρασκευή δεν έρχεται η Κυριακή, τότε λησμονάς τα μαρτύρια των δρόμων της Μεγάλης Παρασκευής της ζωής μας. Μην ξαφνιαστείς, μη φοβηθείς στ’ απρόσμενο σουρούπωμα.
Οι μπόρες του ουρανού δε στερεύουν. Η ξαστεριά θα ’ρθεί το Σαββατόβραδο. Τότε λησμονάς τα μαρτύρια των δρόμων της μεγάλης Παρασκευής της ζωής μας».
Πηγή:  Ι.Ν. Αγίου Νικολάου του νέου, Θηβών

Άγιον Όρος: Άνοιξε ο δρόμος προς τις Καρυές – Σοβαρά προβλήματα από την κακοκαιρία



Αποκλεισμένες οι Καρυές, σαν…χαρτί άνοιξε ο κεντρικός δρόμος σε πολλά σημεία. Κατολισθήσεις στα Καυσοκαλύβια. Αναβάλλεται η συνεδρίασης της Ιεράς Κοινότητας, καθώς δεν μπορούν να προσεγγίσουν οι μοναχοί.

Σοβαρά προβλήματα έχουν δημιουργήσει οι καταρρακτώδεις βροχές στο Άγιον Όρος. Σε πολλά σημεία του οδικού δικτύου έχουν σημειωθεί κατολισθήσεις και έχουν αποκλειστεί σκήτες, ενώ ο κεντρικός δρόμος που οδηγεί από το λιμάνι της Δάφνης, προς την πρωτεύουσα, τις Καρυές, έχει ανοίξει σε πολλά σημεία. Η κυκλοφορία διακόπηκε, καθώς τα έντονα καιρικά φαινόμενα συνεχίζονται με αμείωτη ένταση. Στην περιοχή των Καυσοκαλυβίων η ένταση του νερού είναι τόσο μεγάλη που παρασύρει τμήματα της πλαγιάς, ενώ μεγάλες κατολισθήσεις αναφέρονται και σε άλλα σημεία του Αγίου Όρους.
Όσοι φτάνουν στην Δάφνη δεν μπορούν να προσεγγίσουν τις Καρυές. Σημειώνεται πως αυτό το διάστημα που δεν επιτρέπεται η πρόσβαση προσκυνητών, για λόγους προστασίας από διασπορά του κορονοϊού, το λιμάνι εξυπηρετεί μόνο τις ανάγκες σε τρόφιμα, φάρμακα και είδη πρώτης ανάγκης, ενώ ελάχιστοι εργαζόμενοι μπαίνουν στο περιβόλι της Παναγίας.
Στις Καρυές δεν μπορούν επίσης να μεταβούν μοναχοί από τις Ιερές Μονές Βατοπεδίου και Κουτλουμουσίου, καθώς και από την Καψάλα, μια περιοχή με κελιά μεταξύ των Καρυών και των Ιερών Μονών Παντοκράτορος και Σταυρονικήτα.
Εξαιτίας της αδυναμίας των μοναχών από τις μονές αυτές να μεταβούν στις Καρυές, αναβάλλεται η αυριανή (6/4) συνεδρίαση της Ιεράς Κοινότητας και μετατίθεται για την ερχόμενη Πέμπτη, 9 Απριλίου.

Κυριακή 5 Απριλίου 2020

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΜΑΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΜΟΥΛΑΤΣΙΩΤΗ ΣΤΙΣ 10/2/2020


Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ Γ.ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΜΟΥΛΑΤΣΙΩΤΗ ΣΤΟΝ Ι.Ν.ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2020
"ΠΩΣ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΘΛΙΨΗ ΚΑΙ Ο ΠΟΝΟΣ ΣΕ ΧΑΡΑ"


ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ COSMOTE TV


ΑΓΙΟΣ ΕΥΤΥΧΙΟΣ 6/4: Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΟΥ ΕΣΩΣΕ ΤΟ ΛΑΟ ΑΠΟ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ ΕΠΙΔΗΜΙΑ



Η Αγιορείτικη συνταγή της ημέρας



Σουπιές στιφάδο
Υλικά (για 4 μερίδες):
1 1/2 κιλό σουπιές καθαρισμένες
8 ως 10 μεγάλα κρεμμύδια ξερά
5 με 6 σκελίδες σκόρδο
2 ή 3 κουταλιές πελτές
1 ποτήρι κόκκινο κρασί
5 ως 6 φύλλα δάφνης
μαυροπίπερο σε σπυριά
κανέλα σε ξύλο
γαρίφαλο σε καρφάκια
300 γραμμάρια λάδι
αλάτι
Εκτέλεση:
Μπορούμε να τις καθαρίσουμε μόνοι μας, αν δεν φοβόμαστε μήπως μαυρίσουν οι άκρες των νυχιών μας.
Αφαιρούμε πρώτα το κόκαλο και τα εντόσθια μαζί με τα μελάνια, τις πλένουμε και τις βράζουμε για σαράντα πέντε λεπτά περίπου. Μπορούμε όμως να τις αγοράσουμε καθαρισμένες από τον ψαρά μας. Επίσης υπάρχουν καταψυγμένες πολύ καθαρές.
Όπως και να είναι, θέλουν πρώτα ζεμάτισμα. Κατόπιν τις κόβουμε σε κομμάτια αναλόγως της αρεσκείας μας.
Ψιλοκόβουμε τα κρεμμύδια και τα σκόρδα και τα σοτάρουμε με το λάδι.
Ρίχνουμε δυο κουταλιές από το ζουμί, στο οποίο τις βράσαμε, καθώς και όλα τα μυρωδικά και το κρασί.
Αφού βράσουν αρκετά επί τριάντα λεπτά περίπου, ρίχνουμε στον ταβά τις σουπιές και τον πελτέ αραιωμένο, καθώς και το αλάτι (έπειτα από δέκα λεπτά δυνατού βρασμού).
Χαμηλώνουμε κατόπιν στο ελάχιστο τη φωτιά και περιμένουμε ώσπου να φύγουν όλα τα ζουμιά.
Από το βιβλίο ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
του Μοναχού Επιφάνιου Μυλοποταμινού

ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΣΤΗΝ Ι.Μ.ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ


  • Το Άγιον Όρος δεν σταματά να προσεύχεται για την πανδημία που δοκιμάζει τον άνθρωπο.
  • Σε ιδιαίτερα κατανυκτικό κλίμα τελέσθηκε πριν από λίγες ημέρες αγρυπνία στην Ιερά Μονή Ξενοφώντος κατά της πανδημίας και του ιού που είναι η μάστιγα της εποχής μας.
  • Οι αντιπρόσωποι και προϊστάμενοι των είκοσι Ιερών Μονών του Αγίου Όρους εκφράζουν με αυτό τον τρόπο και την αγάπη τους στον δοκιμαζόμενο άνθρωπο για τον οποίο προσεύχονται με πόνο στην κυρία Θεοτόκο να τους σκεπάσει τις δύσκολες αυτές στιγμές.
  • Υπενθυμίζεται ότι οι αποφάσεις που εξέδωσε προ ημερών η Ιερά Κοινότητα αναφέρουν:
  • -να τελεσθή αγρυπνία προς την Έφορο του Αγίου Όρους Κυρίαν Θεοτόκον και τον Προστάτη άγιο κατά των λοιμωδών νόσων ,Ιερομάρτυρα Χαραλάμπη κατά τη νύκτα της Παρασκευής προς Σάββατο της Δ εβδομάδας των νηστειών σε όλες τις Ιερές Μονές, τα εξαρτήματα αυτών και στον Ιερό Ναό του Πρωτάτου
  • -να τελεσθούν λιτανείες με τα άγια λείψανα και τις θαυματουργές εικόνες κατά την κρίση και την τάξη της κάθε Ιεράς Μονής
  • Η Ιερά κοινότητα με αυτόν τον τρόπο συμπαρίσταται στον αγώνα των γιατρών των νοσηλευτών των εθελοντών και όσων πασχίζουν για τον συνάνθρωπό τους καθώς επίσης και για τους κυβερνώντες οι οποίοι αυτή την εποχή πρέπει να παίρνουν αποφάσεις για την προσωρινή δοκιμασία που μαστίζει την ανθρωπότητα.
  • Με την ίδια επιστολή προς τις Ιερές Μονές , η Ιερά Κοινότητα εκφράζει και την θλίψη των Αγιορειτών Πατέρων για οποιαδήποτε γενική απαγόρευση της ορθοδόξου χριστιανικής λατρείας ιδίατερα την περίοδο της πανδημικής νόσου.
  • Καταλήγοντας η Ιερά Κοινότητα εκφράζει την ανάγκη να ενταθούν οι προσευχές και η μυστηριακή ζωή την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και καλεί όλο το λαό να στραφούν εν μετανοία με όλη την ψυχή τους και τη διάνοιά τους, προς τον Κύριον την πηγή της ζωής και νικητή του θανάτου.

Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Αγιορείτικη συνταγή της ημέρας

ΓΙΓΑΝΤΕΣ ΜΕ ΛΑΧΑΝΙΚΑ

Γίγαντες με Λαχανικά
Υλικά:
500 γρ. γίγαντες
1 φλιτζάνι ελαιόλαδο
2 κρεμμύδια μεγάλα κομμένα σε ροδέλες
4 σκελίδες σκόρδο τεμαχισμένες
100 γρ. λάχανο χοντροκομμένο
2 πιπεριές κομμένες σε ροδέλες
½ φλιτζάνι ψιλοκομμένο μαϊντανό
½ φλιτζάνι ψιλοκομμένο σέλινο
½ φλιτζάνι συμπυκνωμένο χυμό ντομάτας
1 κύβο λαχανικών διαλυμένο σε ½ φλιτζάνι ζεστό νερό
Αλάτι, πιπέρι
4 ντομάτες κομμένες σε ροδέλες
1 κουταλάκι ζάχαρη
Εκτέλεση:
Βράζουμε για 30 λεπτά τους γίγαντες και τους στραγγίζουμε. Σοτάρουμε στο λάδι το κρεμμύδι και το σκόρδο να μαραθούν λίγο. Προσθέτουμε το λάχανο, την πιπεριά, τον μαϊντανό, το σέλινο, τον χυμό ντομάτας, τον ζωμό λαχανικών, αλάτι, πιπέρι και βράζουμε για 10 λεπτά. Τοποθετούμε τους γίγαντες σε πυρίμαχο σκεύος και τους περιχύνουμε με το μείγμα των λαχανικών ανακατεύοντας, ώστε να απλωθούν ομοιόμορφα. Σκεπάζουμε το φαγητό με τις ροδέλες ντομάτας πασπαλισμένες με τη ζάχαρη και λίγο ακόμη αλατοπίπερο. Ψήνουμε σε φούρνο προθερμασμένο στους 200 βαθμούς για 30 λεπτά περίπου ή ώσπου να μαλακώσουν οι γίγαντες.

ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ



Στο Άγιον Όρος το κύριο χαρακτηριστικό είναι η γαλήνη. Την περίοδο αυτή όμως, ακόμη και οι σιωπηλοί επισκέπτες, λόγω κατάνυξης και σεβασμού, δεν περπατούν στα λιθοστρωμένα καλντερίμια του. Η μοναστική Πολιτεία του Άθω για πρώτη φορά στην ιστορία της έκλεισε για τους επισκέπτες. Ο κορονοϊός επέβαλε κι εκεί τη λήψη απαγορευτικών μέτρων. «Δεν φαίνεται από τις πηγές να ξανάγινε. Μόνον στην κατοχή με τους Γερμανούς έκλεισαν τις πόρτες τους πολλά μοναστήρια, αλλά κι αυτό επειδή το αποφάσισαν οι μοναχοί», μας ενημερώνει ο μοναχός Νικόδημος ο Αγιοπαυλίτης.
Τις προηγούμενες ημέρες, η είδηση ότι τέσσερις μοναχοί της μονής Ξενοφώντος διακομίστηκαν στη Θεσσαλονίκη για νοσηλεία, επειδή προσβλήθηκαν από τον κορονοϊό, δεν φαίνεται να ανησύχησε τους μοναχούς του Αγίου Όρους. Οι συγκεκριμένοι μοναχοί συμμετείχαν σε μία αποστολή σε Αγγλία και Σκωτία, όπου φαίνεται ότι κόλλησαν τον ιό. Ωστόσο δεν μπήκαν στο μοναστήρι, με απόφαση τόσο του ηγούμενου όσο και των ιδίων. Κατευθύνθηκαν σε ένα κελί του μοναστηριού, σχετικά απομακρυσμένο και με την εκδήλωση των πρώτων συμπτωμάτων προσέφυγαν στις υγειονομικές αρχές.
Αυτό που συμβαίνει τώρα σε όλο τον κόσμο, είναι η δική μας εμπειρία. Αυτή που ζούμε αιώνες», εξηγεί ο μοναχός Θεόφιλος ο Παντοκρατορινός, τέως γραμματέας της Ιεράς Κοινότητας. «Άλλωστε ο μοναχός πάει στο κελί του. Τι είναι το κελί για τον μοναχό; Η φυλακή του», συμπληρώνει μεταφέροντας πως ο αποκλεισμός είναι κάτι φυσιολογικό για τους Αγιορείτες. Όσοι ζουν εκεί έχουν άλλη πνευματική θεώρηση για τις ασθένειες, τα δεινά και όλα όσα μπορεί να συμβούν στην ανθρωπότητα. «Το Άγιον Όρος βλέπει όλες αυτές τις ασθένειες σε υπερφυσικό επίπεδο. Οι μοναχοί λένε “τιμηθήκαμε από τον Θεό με καρκίνο”, όταν κάποιος προσβάλλεται», αναφέρει ο αναπληρωτής πολιτικός διοικητής του Όρους Αρίστος Κασμίρογλου, μεταφέροντας με ποιόν τρόπο οι μοναχοί αντέδρασαν στην πανδημία. «Είναι εκπληκτική ευκαιρία να ζήσει τώρα κανείς τη δύναμη της εσωτερικής πνευματικής ζωής. Ο άνθρωπος δεν είναι μόνον επιφάνεια, έχει βάθος. Είναι ευκαιρία να ανακαλύψουμε τον θησαυρό», συνιστά ο μοναχός Θεόφιλος βλέποντας τη θετική πλευρά του αποκλεισμού του κόσμου. Άλλωστε για τον ίδιο το Άγιον Όρος συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά. «Ίσως είναι το μοναδικό που λειτουργεί σε όλο τον κόσμο, όταν έχουν σταματήσει τα πάντα. Παντού έχει γίνει κατακλυσμός».
Η απόφαση για τον αποκλεισμό της μοναστικής Πολιτείας από επισκέπτες ισχύει από την Πέμπτη 19 Μαρτίου. Είναι αλήθεια ότι η Ιερά Σύναξη, δηλαδή η σύνοδος των εκπροσώπων όλων των μοναστηριών του Όρους, ασχολήθηκε τρεις φορές με την πανδημία και τους τρόπους να ληφθούν μέτρα. «Το κράτος το ζήτησε με εύσχημο τρόπο και το δεχτήκαμε. Αλλά και εμείς να χρειαζόταν να το αποφασίσουμε μάλλον το ίδιο θα κάναμε», απαντά ο μοναχός Νικόδημος που είναι ο εκπρόσωπος της Μονής Αγίου Παύλου στην Ιερά Σύναξη. «Εδώ δεν είναι αντάρτικο, είναι ελληνική επικράτεια», συμπληρώνει. Δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της απόφασης. Άλλωστε το να αποκλειστεί το Άγιο Όρος που λειτουργεί με ειδικό καθεστώς, το αυτοδιοίκητο, δεν είναι τόσο εύκολο.
«Το Άγιον Όρος συμπράττει με την Πολιτεία στην απαγόρευση αυτή», απαντά ο κ. Κασμίρογλου. «Δεν ήρθε η Πολιτεία να πει "κλείσε!". Το δικαίωμα εισόδου των επισκεπτών το έχει με την έκδοση των διαμονητηρίων η Ιερά Κοινότητα. Την ευθύνη της ασφάλειας, την έχει το κράτος». Το ειδικό καθεστώς το οποίο διέπει τον Άθω, απαιτεί συνέργεια σε τέτοιες αποφάσεις. Όπως εξηγεί ο νομικός, συγγραφέας του βιβλίου «Το ειδικό καθεστώς του Αγίου Όρους και η συνταγματική έννοια των "Αγιορείτικων καθεστώτων"», Αναστάσιος Νικόπουλος, «η είσοδος προσκυνητών και επισκεπτών στο Άγιο Όρος, αυτή καθ΄ εαυτή, είναι θέμα της αποκλειστικής αρμοδιότητος των αγιορειτικών οργάνων. Η πανδημία που πλήττει χωρίς διάκριση όλη την υφήλιο, είναι κατεξοχήν ζήτημα ασφάλειας της δημόσιας υγείας και παρεπομένως ζήτημα δημόσιας τάξεως. Επομένως ανήκει στην ευθύνη του Κράτους, γιατί πρόκειται για ιδιαίτερο ζήτημα υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος που άπτεται άμεσα της δημόσιας τάξεως και ασφαλείας». Και ο ίδιος συμπληρώνει πως για την έκτακτη αυτή συγκυρία υπήρχε σύμπνοια. «Ρυθμίσθηκε το ζήτημα της λήψεως των εκτάκτων μέτρων και ως προς το Άγιο Όρος, με σεβασμό προς το ειδικό καθεστώς του, την παράδοσή του και προπάντων υπό τις παρούσες συνθήκες της προστασίας των έννομων αγαθών της ζωής και της δημόσιας υγείας», είπε στο VICE.
«Δεν το κάναμε για να προστατέψουμε εαυτούς, αλλά κυρίως τους επισκέπτες. Είναι πολύ εύκολο να μεταδοθεί», εξηγεί ο μοναχός Νικόδημος. «Εμείς είμαστε όλοι εδώ. Όταν δεν μετακινούνται οι άνθρωποι δεν γίνεται να μεταδοθεί. Και οι εργαζόμενοι που είναι μαζί μας, ούτως ή άλλως ζούσαν εδώ πριν την πανδημία». Επιβεβαιώνει πως ο κορονοϊός και οι κίνδυνοι εξακολουθούν να αποτελούν θέμα συζήτησης, ενώ η τελευταία σύναξη αναβλήθηκε λόγω των εξελίξεων. Η μετακίνηση των αντιπροσώπων από τα μοναστήρια στις Καρυές, πάντα ενέχει κίνδυνο. «Εδώ μας λένε ότι το κάθε χέρι του αρρώστου έχει 3.000 μικρόβια, σκεφτείτε τι διασπορά έχει ο ιός», λέει.
Στις λιθόστρωτες αυλές της μονής Ξενοφώντος υπάρχει ανησυχία, κυρίως για την υγεία των τεσσάρων μοναχών. Οι υπόλοιποι μοναχοί θα απαντήσουν λέγοντας ότι ανησυχούν, αλλά ότι προσεύχονται. Δεν έχουν ακούσει άλλη φορά για κάτι παρόμοιο στα 1022 χρόνια ζωής του μοναστηριού. Παρ’ ότι οι ασθενείς δεν μπήκαν στο εσωτερικό του, κρίθηκε καλό και απολυμάνθηκαν οι χώροι του. Το τηλεφωνικό κέντρο πάντως δεν απαντάει αυτές τις ημέρες, ούτε τις ώρες που προσδιορίζει ο αυτόματος τηλεφωνητής. Στους διαδρόμους όμως ακούγονται από τα ιερά των εκκλησιών οι ψαλμοί της Σαρακοστής, λίγο πριν την κορύφωση του δράματος τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Στην αυτοδιοίκητη κοινωνία του Άθω, σε αυτή όπου οι ώρες και η ζωή δεν συναντώνται με τον υπόλοιπο κόσμο, ο κορονοϊός και η πανδημία του έχει μία περίεργη επιρροή. Την εξήγηση τη δίνει ο Θεόφιλος, από το κελί του στη μονή Παντοκράτορος, σε μία θεώρηση που διαχωρίζει τον «κόσμο» του Όρους από τα εγκόσμια. «Η φιλοσοφία της δικής μας ζωής, είναι φιλοσοφία θανάτου. Σκοπός μας είναι να ετοιμαστούμε για την έξοδο. Ο σκοπός της Πολιτείας είναι να φροντίσει την υγεία».

Η " Πειραϊκή Εκκλησία " μεταδίδει διαδικτυακά και ραδιοφωνικά την Ιερά Αγρυπνία της Ε´ Κυριακής των Νηστειών.


Μένουμε σπίτι» συντροφιά με το «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…»!

Αξιοποιώντας τις δυνατότητες που δίνει η Κυβερνητική απόφαση, ο Ραδιοφωνικός Σταθμός «Πειραϊκή Εκκλησία» θα μεταδώσει ραδιοφωνικά και διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας www.enoriaendrasei.gr, την Ιερά Αγρυπνία (Όρθρος και Θεία Λειτουργία) από τον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς ξημερώνοντας η Ε´ Κυριακή των Νηστειών (10.00 – 1.00) που θα τελεσθεί στο Ναό κεκλεισμένων των θυρών και με την συμμετοχή του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού

Θα δοθεί έτσι η δυνατότητα σε όσους πιστούς το επιθυμούν, παρακολουθώντας ευλαβικά από το σπίτι τους, να συμμετέχουν εξ’ αποστάσεως με την προσευχή τους στα τελούμενα. 

Κορωνοϊός: Μια απειλή ή μια σπουδαία ευκαιρία συνάντησης με τον Θεό;





  • Του Δρ.Ιωάννη Φύκαρη
  • Επίκ. Καθηγητή
  • Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
  • Ο λοιμός του κορωνοϊού δημιούργησε και θα δημιουργήσει σειρά αλλεπάλληλων και αλληλοδιάδοχων εξελίξεων. Πολλοί δε είναι αυτοί, που ισχυρίζονται ότι, την επόμενη ημέρα, της πολυπόθητης από όλους, λήξης της φοβικής τρομοκρατικότητας του λοιμού όλα στον κόσμο θα είναι διαφορετικά.
  • Ωστόσο, τώρα είναι αναγκαίο- και δικαίως- να ληφθούν μέτρα ή και αντίμετρα. Πρέπει να προστατευθεί ο άνθρωπος, πρωτίστως και, δευτερευόντως ή παραλλήλως, η φύση και ο πλανήτης.
  • Ένα από αυτά τα μέτρα κρίθηκε ότι έπρεπε να είναι η παντελής άρση της λειτουργικότητας των ναών και η μη προσέλευση πιστών. Καμία εναλλακτική δεν συζητήθηκε. Κανένας αντίλογος δεν ελήφθη σοβαρά υπόψη.
  • Ακόμη και το να τελούνται οι Θείες Λειτουργίες, και, μάλιστα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος και των Κυριακών, σε όλους τους ναούς, έστω και χωρίς την προσέλευση των πιστών. Το αιτιολογικό εστιάζει στον κίνδυνο να μην πειθαρχήσουν οι πιστοί. Να προσέλθουν στον ναό κι έτσι, λόγω του συνωστισμού, να μεταδοθεί ευρέως και ταχύτερα ο ιός, με απρόβλεπτες συνέπειες. Ναι, αλλά ο χριστιανός είναι κατηχημένος στην υπακοή του Θείου θελήματος, διά του προσώπου των συνανθρώπων του, των οποίων μόνο το καλό καλείται να επιθυμεί.
  • Οι Ορθόδοξες χριστιανικές εκκλησίες «έκλεισαν», παρά το ότι στην ιστορικότητά τους δεν υπάρχει ανάλογη πράξη. Τουλάχιστον σε αυτή την έκταση και με αυτό τον τρόπο. Ωστόσο, σήμερα τον 21ο αιώνα, οι εκκλησίες «έκλεισαν» αναιρώντας, επί της ουσίας, το δόγμα. «Πιστοποιώντας», ταυτόχρονα, η κίνηση αυτή ότι, «σωτηρία ψυχών δεν υπάρχει». Ότι, «η Θεία Μετάληψη δεν είναι μετουσίωση σε Σώμα και Αίμα Χριστού». Ότι, στον ναό δεν πνει τον Πνεύμα το Άγιο, που καθαγιάζει τα πάντα, καθιστώντας τον ναό θεραπευτήριο ψυχών και σωμάτων.
  • Παράλληλα, πάλι ο Χριστός μπαίνει στην άκρη. Διδασκαλία, παράδοση και βεβαιότητα χρόνων υποκαθίστανται ή αντικαθίστανται από τον- εντός ή εκτός εισαγωγικών- ορθολογισμό.
  • Κάποιοι επιχαίρουν για την πρόσκαιρη νίκη τους. Λησμονούν, όμως ότι, αυτό είναι το κέντημα στην πτέρνα. Αλίμονο στη συντριβή της κεφαλής! Κάποιοι επιχαίρουν, διότι επέτυχαν- αλίμονο γι’ αυτούς- πρόσκαιρα την ιδιωτικοποίηση της πίστεως, ως μιας υποκειμενικής και προσωπικής κατάστασης, στην οποία ό,τι καταλαβαίνει ο καθένας είναι δικαίωμά του αλλά και ό,τι καταλαβαίνει ατομικά, προσωπικά, «ετσιθελικά» είναι σωστό.
  • Ό,τι γίνεται σήμερα- Άνοιξη 2020, εξαιτίας της επικινδυνότητας του λοιμού- τίποτε δεν είναι τυχαίο. Αυτό που, κατά βάση, επιδιώκεται είναι να συγχυστούν συνειδησιακά οι άνθρωποι συγχέοντας το συνειδητό με το υποσυνείδητο. Διότι το συνειδητό συνδέεται με το ηθικό. Και το ηθικό κοινωνικοποιεί και κανονικοποιεί τον άνθρωπο, θέτοντάς του τα απαιτούμενα όρια, ώστε να αποφύγει αρνητικές συνέπειες της ανεξέλεγκτης ελευθερίας του. Όπως μια λάμπα, η οποία για να φωτίσει πρέπει να μπει στην ανάλογη και κατάλληλη εισδοχή και να μείνει σταθερή εκεί. Σε κάθε άλλη περίπτωση είναι άφωτη, ανενεργή.
  • Ο με συγχυσμένη συνείδηση άνθρωπος καθίσταται ένας «παρα-άνθρωπος». Δηλαδή, ένα τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ, που πράττει ό,τι του «φορτώσει/ προγραμματίσει» ο κατασκευαστής του. Δηλαδή, ένας τηλεκατευθυνόμενος ρομποτοποιημένος άνθρωπος, που ασυνείδητα, χωρίς αντίσταση θα υλοποιήσει τα όποια σχέδια. Ακόμη και ύποπτα σχέδια. Η εξέλιξη αυτή κρίθηκε ότι έπρεπε να δρομολογηθεί και φάνηκε, ως ο καλύτερος τρόπος για την επίτευξη αυτή να είναι η αποχριστιανοποίηση των ανθρώπων, κυρίως, διότι στον Χριστιανισμό ο άνθρωπος είναι πρόσωπο. Έχει ελεύθερη βούληση και νόηση, που λειτουργούν με την υπακοή και όχι την υποταγή. Ελεύθερη βούληση και νόηση, τα δυο δώρα του Θεού στον άνθρωπο, που συνθέτουν αυτό που λέγεται «ψυχή».
  • Ωστόσο, κάποιοι θέλουν οι άνθρωποι να πλανηθούν. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι η διασπορά του φόβου ότι «δεν σώζεσαι με τίποτε». «Ο Θεός που πίστευες δεν μπορεί να κάνει τίποτε για εσένα». «Αυτό που μπορεί να σε σώσει είναι μόνο η δύναμη του νου». Μια δύναμη, ωστόσο, που και οι ίδιοι οι επιστήμονες, στο πλαίσιο της μετανεωτερικότητας, την αμφισβητούν.
  • Κι ενώ αναγνωρίζεται η αξία του ανθρώπινου νου, εντούτοις είναι άτοπο να στηρίζεται κανείς στον ανθρώπινο νου και όχι στον Δημιουργό αυτού του νου. Και η τραγικότητα είναι να δίνεται μεγαλύτερη αξία στο δημιούργημα από ό,τι στον Δημιουργό αυτού του δημιουργήματος.
  • Για όλα αυτά έπρεπε να «κλείσουν» οι εκκλησίες. Οι ιεροί ναοί να καταντήσουν «κουφάρια πίστεως» ή έτσι, τουλάχιστον, να φαίνονται στα μάτια των πιστών, ώστε ολοένα και περισσότερο να απομακρύνονται από την εκκλησία οι άνθρωποι και να προσκολλώνται ολοένα και πιο βεβαιωμένα στην άποψη ότι, δεν υπάρχει τίποτε άλλο πέραν της δύναμης του ανθρώπινου νου, που βεβαίως δεν απορρίπτεται, αλλά που σίγουρα δεν πρέπει να θεοποιείται.
  • Παράλληλα, ό,τι γινόταν μέχρι τώρα στην εκκλησία φαντάζει σαν μια τραγική συνήθεια. Μια φολκλόρ παράδοση. Ένα ιδιότυπο happening πίστεως. Μια καλογυαλισμένη βιτρίνα. Την αίσθηση αυτή την επιτείνει το προβαλλόμενο επιχείρημα πως «αν δεν υπάρχουν σωματικά ζωντανοί και υγιείς άνθρωποι ποιος θα ανοίξει τις εκκλησίες και ποιος θα τις γεμίσει»;
  • «Αν χαθούν οι άνθρωποι τότε οι ναοί θα είναι κενά κτίρια». Δεν σκέφτονται, όμως, οι προφασιζόμενοι το επιχείρημα αυτό, πως και οι άνθρωποι να λείψουν «θα μιλήσουν οι πέτρες, τα δέντρα και τα πουλιά για τον Θεό»; Δεν σκέπτονται ότι, ζωντανός είναι ο άνθρωπος, όταν είναι ζωντανή η ψυχή του; Αυτό, όχι μόνο το σκέπτονται, αλλά και το ξέρουν και, γι αυτό επιδιώκεται να καταστεί ο άνθρωπος μια νεκρωμένη συνειδησιακά ψυχή σε ένα κενό σώμα, το οποίο, όμως, φαντάζει σπουδαίο και ως ο μοναδικός λόγος για να υπάρχει ο άνθρωπος. Ένα ανδρείκελο, που παρότι είναι χοϊκό, φθαρτό και παραδίδεται στη διάλυση, καθίσταται ο κύριος σκοπός της ύπαρξης του ανθρώπου, ενώ ο βασικός σκοπός του είναι να εξυπηρετεί την οίκηση της ψυχής. Και σε αυτό έγκειται η αξία του. Γι’ αυτό και πλάστηκε από τον Δημιουργό. Γι’ αυτό και έχει σημασία να διατηρείται «καθαρό» από τους ρύπους της αμαρτίας, που ρυπαίνει την ψυχή.
  • Όμως, η ψυχή είναι αιώνια και ενυπάρχει συνυπάρχοντος του σώματος. Και η «καθαρότητα»- αγνότητα του σώματος, όταν γίνεται με συνειδητότητα της κατάστασης αυτής, γίνεται φάρος πορείας του σώματος διά της καθάριας ψυχής. Άρρηκτη και συμπαγής η συνύπαρξη σώματος και ψυχής. Γι’ αυτό και κατά τη λήξη της ανθρώπινης επίγειας πορείας, βιαίως αποχωρίζεται η ψυχή από το σώμα. Σπάει η αρραγής σύζευξη σχέσης ψυχής και σώματος, το οποίο παραδίδεται στη φθορά, ενώ η ψυχή πορεύεται κολάσιμα ή παραδείσια στην αιωνιότητα.

  • Το «κλείσιμο» των εκκλησιών ενδυναμώνει αυτή τη βίαιη και, ει δυνατόν, οριστική διαραγή του σώματος από την ψυχή, από την οποία ισχυρό θα βγει το φθαρτό και ακυβέρνητο σώμα. Ή μάλλον το κυβερνοχωρικά και με επίφαση λογικής, μιας κυβερνοχωρικής λογικής, καθοδηγούμενο σώμα, που θα διατηρείται υγιές και μακροημερεύον, αλλά πάντα θα είναι φθαρτό και διαλυτέο. Συντομότερα ή αργότερα.
  • Η νεολογική διαραγή της σύζευξης σώματος και ψυχής οδηγεί στον οντολογικό αφανισμό της υπόστασης του ανθρώπου, καταλύοντας την ένωση του σώματος των πιστών στην εμ-πρόσωπη και δια-πρόσωπη κοινωνία τους και διαμέσου αυτής στην κοινωνία των ανθρώπων με τον αληθινό Θεό. Δηλαδή, στον αποπροσανατολισμό της οδού της σωτηρίας του σύνολου ανθρώπου, που αν και είναι τεθλιμμένη οδός, εξαιτίας του πόνου που προκαλεί στον άνθρωπο η εγκατάλειψη των επιθυμιών και το βάρος των αμαρτωλών παθών, έχει, ωστόσο, την ωραιότητα της προσέγγισης του Θείου φωτός.
  • Κάποιοι, όμως, νομίζουν ότι, μπορούν να συσκοτίσουν αυτό το Θείο φως και στην πλάνη τους προτάσσουν το επιχείρημα ότι, «πρώτα πρέπει να σωθεί η επίγεια ζωή. Η σωτηρία της ψυχής θα έρθει μετά».
  • Δηλαδή, πρώτα το εφήμερο, το φθαρτό και μετά το αιώνιο και αληθινό, αν υπάρχει. Μια λογική εμπειρισμού και μια προσπάθεια επιβεβαίωσης της ιδέας ότι «υπάρχει ό,τι βλέπω». Και αφού δεν βλέπω ορατά τον Θεό για να τον αγγίξω σωματικά, έμπρακτα, άρα δεν υπάρχει. Και τα περί σωτηρίας της ψυχής και του ανθρώπου είναι περίπου «αερολογία». Όμως, «μακάριοι οι μη ειδότες και πιστεύσαντες».
  • Ωστόσο, συνεχίζεται η δόμηση του πλανεμένου επιχειρήματος ότι, «αν χαθεί ο άνθρωπος και ο πλανήτης, τότε δεν θα υπάρχει τίποτε πια». Μα και τον πλανήτη και τον άνθρωπο τον έπλασε ο Θεός. Ο προαιώνια προϋπάρχων και ατελεύτητος στους αιώνας των αιώνων Θεός. Και όλα να χαθούν, ο Θεός θα υπάρχει και έχοντας πλάσει τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν, όχι από ανάγκη, αλλά από αγάπη, θα περιμένει με αγάπη τους ανθρώπους να έρθουν κοντά Του. Δεν θα τους στερήσει την ελευθερία επιλογής, που ο ίδιος τους χάρισε, αλλά ως στοργικός πατέρας Θα περιμένει τα ειλικρινώς μετανοημένα παιδιά Του να τα καλοδεχθεί και να τους προσφέρει «τον μόσχο τον σιτευτόν» ως κοινωνία προσώπων. Θα διακρίνει την ειλικρινή μετάνοια από τη συνήθεια. Μια συνήθεια που την αντικατοπτρίζει η φαινομενολογική θεώρηση του «μετράει η επίγεια ζωή, πριν και πάνω από όλα και μετά όλα τα άλλα θα μας περιμένουν για να συνεχίσουν από εκεί που τα αφήσαμε».
  • Και, αν χρειαστεί και πάλι θα τα παρατήσουμε, χωρίς πραγματικά να αγγίξουμε Τον Θεό. Χωρίς να Τον πλησιάσουμε και να αισθανθούμε την αύρα Του, διότι αρκεί η εφήμερη ζωή. Έστω κι αν είναι επίπλαστη, φθηνή. Τα άλλα ας τα αφήσουμε για αργότερα. Αφού, ούτως ή άλλως, γι’ αυτούς δεν υπάρχουν.
  • Τελικά, πόσο εύκολα εμείς τα δημιουργήματα πληγώνουμε τον Δημιουργό και Πατέρα μας; Και με πόση ευκολία θα Τον ξανασταυρώσουμε και θα Τον ξανασταυρώνουμε για μια πλανεμένη αντίληψη μιας «φαινομενικής ζωής».
  • Παρόλα αυτά, ο Θεός είναι Παρών. Και είναι Έτοιμος ακόμη και στην παρακοή του θελήματός Του, από το έλλογο πλάσμα Του, να του δώσει το έλεός Του αλλά και την ευκαιρία και τη δυνατότητα της σωτηρίας του. Αρκεί αυτό να Του ζητηθεί κατανυκτικά και έντονα, με τη μυστική προσευχητική απάνεμη κραυγή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με»!
  • Καλή σαρακοστή & καλό στάδιο
  • orthodoxia.online

Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ





Ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΑΣ,ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΧΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΚΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ  ΜΕ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΜΑΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ,ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΑ ΚΑΤΩΘΙ:
1) ΑΚΥΡΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ( ΟΜΙΛΙΕΣ,ΠΡΟΒΟΛΕΣ),ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΜΑΣ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΟ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ.ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΑΣ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΑΝ ΟΛΑ ΠΑΝΕ ΚΑΤ'ΕΥΧΗΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2020-2021 ΤΟΝ ΠΡΟΣΕΧΗ ΟΚΤΩΒΡΙΟ.
2) ΤΗΝ ΑΝΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΗΝΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΕ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΜΕ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΑΝ ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΟ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΝ.
3)ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΜΑΣ ΜΕΣΩ ΤΟΥ Blog ΜΑΣ ,ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ Facebook.,ΜΕ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ,ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΓΝΩΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ ΕΝ ΜΕΣΩ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΑΠΡΟΣΜΕΝΟΥ ΚΑΚΟΥ.
4)Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΘΑ ΔΕΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ,ΜΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ (ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΑ).

ΕΥΧΗ ΟΛΟΥ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΥΓΕΙΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΒΓΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΑΛΩΒΗΤΟΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΔΥΣΚΟΛΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ,ΓΙΑΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΜΕ ΑΓΩΝΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΓΝΩΣΤΟ ΜΑΣ ΧΩΡΟ ΣΥΝΤΟΜΑ.

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΝΑΒΟΛΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

ΚΑΤΟΠΙΝ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ,Η ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 9/3 ΑΝΑΒΑΛΛΕΤΑΙ,ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΩΝ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ.
Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΜΑΣ ΘΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΙ ΕΝ ΚΑΙΡΩ.